30 June 2016

Ivy Raihana : Ramadan + Syawal Part 2


HARI ini Fayed sekeluarga akan berbuka puasa di rumah Kak Sal dan Abang Rahim diatas jemputan keluarga tersebut. Bagi menghargai jemputan jiran mereka, Ivy turut menyediakan dessert sebagai buah tangan.
            “Buat susah-susah saja lah Vy nih. Kak Sal ajak dia datang buka puasa dekat sini tapi dia siap bawa bekal lagi ha.” Bekas yang dibawa Ivy diletakkan di atas meja untuk dihidang.
            “Bukan bekal lah Kak Sal. Saja lah buat dessert sikit boleh kita pakat makan ramai-ramai.” Ivy turut membantu Kak Sal di dapur sementara Fayed sedang berbual dengan Abang Rahim di ruang tamu dan Irine pula sedang bermain dengan anak-anak Kak Sal, Anis dan Aqib.
            “Kak Sal raya dekat mana tahu ni?”
            “Dekat Johor Vy. Tahun ni giliran kampung Abang Rahim. Dengarnya family Abang Rahim nak beraya sampai ke Singapura nanti.”
            “Ouh ye ke? Seronok la Kak Sal, boleh merasa beraya dekat Singapura.”
            Kak Sal tersenyum mendengar kata-kata Ivy. “Dekat mana-mana pun sama je Vy.”
            “Lain kak. Lain tempat lain budayanya kan.”
            “Betul juga tu. Vy tak balik KL ke?”
            “Tak kak, lusa mama dengan ayah balik sini. Abang-abang Ivy pun sama, kebetulan semua giliran sebelah sini tahun ni boleh berkumpul dekat kampung ramai-ramai. Lagi pun memang kampung Ivy dekat sini pun. Lepas raya lah kut balik KL kejap, nak ziarah family mama.”
            “Wah, meriah la raya nanti ye.”
            Ivy senyum. “Memang meriah kak. Nak pula bila saudara yang lain pun balik beraya dekat kampung juga.”
            “Itu lah untungnya kalau ada keluarga besar Vy. Sebab tu orang dulu-dulu suka beranak ramai. Orang sekarang je yang sibuk merancang. Tapi macam akak ni, belum ada rezeki nak tambah ahli keluarga.”
            “Sama lah kak, belum ada rezeki Ivy juga untuk tambah ahli. Irine pun dah besar rasanya sesuai sangat dah kalau nak bagi dia adik.”
            “Tak apa Vy, in shaa Allah ada rezeki Vy nanti.” Kak Sal mengusap lembut bahu Ivy. “Haa ni lupa pula Kak Sal nak bagi tahu, Kak Sal jemput Syed datang berbuka dengan kita juga Vy. Kesian budak tu berbuka sorang-sorang.” Baru teringat yang dia jemput orang lain juga.
            “Ouh tak apa kak, Ivy okey je.” Tapi dalam hati dah mula risau. Jangan la Syed macam-macam dekat depan Fayed nanti. Bukan Fayed je yang tak suka, dia pun kurang senang dengan kelakuan Syed tu.

SELESAI mengaminkan doa, masing-masing hanya diam menikmati hidangan di atas meja. Mata Syed sibuk memandang suasana di meja makan itu. Abang Rahim dan Kak Sal sibuk melayan Anisa dan Aqib makan manakala Ivy pula sibuk menyuap anaknya yang berada di atas riba Fayed. Sesekali kelihatan Fayed berbisik dengan Ivy sambil menyuakan makanan ke arah isterinya itu.
            “Pandai Ivy layan anak, suka betul saya tengok.”
            Spontan Ivy dan Fayed memandang ke arah Syed yang sedang tersenyum. “Dah jadi ibu, memang lah kena pandai layan anak. It’s normal Syed.” Kata Fayed sebelum meneruskan suapan.
            “Ya, but she is special. Terserlah rasa kasih dan sayang Ivy tu dekat Irine.” Balas Syed dengan mata yang hanya terarah pada Ivy sahaja.
            Ivy ketap bibir. Meremang tiba-tiba mendengar kata-kata Syed. Fayed pula sudah semakin kurang senang dengan bicara Syed. Ni kalau dilayan entah melalut sampai ke mana lagi entah. “Makan la Syed, banyak lagi makanan ni.” Pelawa Fayed seperti dia pula tuan rumah.
            “Haaa makan la, jangan malu-malu. Maaf lah abang ni sibuk melayan si kecil ni tak sempat nak layan kamu semua makan.” Abang Rahim mencelah.
            “Tak apa bang, kami okey je ni.” Balas Fayed yang kembali fokus kepada Irine dan Ivy.
            “Ni semua Kak Sal ke yang masak?” Syed bersuara lagi.
            “Ye Syed, maaf lah kalau tak sedap. Bulan puasa ni tak boleh nak rasa, akak main campak je semua.” Jawab Kak Sal membuatkan semua yang mendengar ketawa.
            “Tak apa kak, Syed faham. Ivy, tak masak ke?” Soal Syed kepada Ivy pula.
            “Erk...” Ivy menoleh ke arah Fayed seketika sebelum kembali memandang ke arah Syed yang sedang tersenyum ke arahnya. Fayed hanya diam menahan rasa. Tak habis lagi ke mamat ni nak beramah mesra dengan isteri dia. Dengan dia ni tak nak pula tanya macam-macam.
“Urm tak... Saya buat dessert je tadi.” Jawab Ivy perlahan.
“Ouh ye? Tak sabar nak rasa dessert yang Ivy buat.”
Ivy menjeling Fayed yang hanya diam di sebelah. Serius dia tak tahu nak cakap apa. Diam lebih baik kut.
“Dessert yang Ivy buat sedap tau Syed, akak pernah rasa. Sekali cuba mesti nak lagi.” Kak Sal cuba bergurau. Tak sedar yang orang dah tak senang duduk dah melihat wajah serius suami di sebelah.
“Ye ke kak? Nak rasa dessert dulu lah kalau macam tu.”
“Habis kan nasi tu dulu Syed. Tak lari dessert dikejar, kan Ivy?” Abang Rahim pun sama dengan Kak Sal, suka bergurau juga. Tak nampak ke orang tu tengah makan hati.
Semakin melebar senyuman Syed mendengar kata-kata Abang Rahim. Ivy dan Fayed hanya diam dan meneruskan suapan.

PULANG dari masjid Fayed terus naik ke atas dan manyambung bacaan al-quran yang terhenti siang tadi. Ivy yang sedang melayan Irine bermain di bawah langsung tak ditegur. Biar lah dia bersendirian untuk seketika.
            Ivy menolak perlahan pintu biliknya, tidak mahu mengganggu Fayed yang sedang mengaji.
            “Daddy!” Irine ingin menerkam ke arah Fayed tetapi dihalang oleh Ivy.
            “Daddy mengaji sayang, jangan ganggu daddy ye. Jom bobok dengan mummy.” Irine ditarik ke arah katil.
            “Tadi dah ngaji.”
            “Tak apa lah mengaji banyak-banyak nanti dapat pahala lepas tu dapat masuk syurga. Kan semua orang nak masuk syurga.”
            “Masuk syurga best ke mummy.”
            “Best sayang, sebab tu semua orang nak masuk syurga.”
            “Mummy nak masuk syurga tak?”
            “Mesti lah nak. Mummy nak masuk syurga dengan Irine dengan daddy dengan semua orang. Irine nak masuk syurga tak?”
            “Nak! Tapi Kak Yeen tak ngaji macam daddy. Kak Yeen ngaji sikit je. ”
            Ivy tersenyum. “Tak apa nanti mummy suruh daddy ajar Irine ngaji banyak-banyak ye.” Kepala Irine diusap perlahan.
            “Okey mummy.”
            “Dah, jom bobok dengan mummy.” Irine terus memanjat dan berbaring di tengah katil. Ivy menarik anaknya ke dalam pelukan dan belakang Irine diusap perlahan. Seketika kemudian dia menjenguk wajah Irine yang sedang lena. Dahi anaknya itu dikucup sebelum dia turun merapati suami yang masih dengan al-quran.
            Sungguh tenang kedengaran bacaan Fayed membuatkan hati dia tiba-tiba menjadi sayu. Lalu dia duduk bersimpuh di belakang Fayed dan kepalanya disandarkan ke belakang Fayed. Damai, itu yang dia rasakan sekarang.
            Sepuluh minit kemudian Fayed menamatkan bacaan lalu quran ditutup. Diam. Terasa berat belakang badannya dengan kepala Ivy. Dah tidur ke isteri dia ni?
            “Ivy...”
            Diam.
            “Vy...”
            Diam.
            “Baby...”
            Diam.
            “Baby boo...”
            Kepala diangkat. “Fayed...” Suara Ivy yang sedikit serak mula kedengaran.
            Fayed berpusing mengadap Ivy. “Tidur ke?”
            Ivy menggeleng. “Tak...”
            “Habis tu?”
            “Sedih.”
            Lama Fayed diam setelah mendengar jawapan Ivy. “Awak marah saya ke?” Soal Ivy dengan suara yang masih serak. Ah, jangan demam pula lepas ni sudah la.
            “Tak, saya tak marah awak pun. Cuma...” Ivy memandang ke dalam anak mata Fayed, menunggu kata-kata Fayed yang selanjutnya. “Cuma saya geram dengan Syed tu. Nampak sangat yang dia sukakan awak Vy.”
            Pipi Fayed diusap perlahan. “Biar lah dia yang... dia syok sendiri je tu. Saya tak suka dia pun. Awak jangan la macam ni, tak seronok la tengok awak emo macam ni yang.”
            Fayed mengeluh perlahan. “Saya pun tak suka Vy, but I can’t help it. Dia tu... ish! Geram betul lah.”
            Tangan Ivy bergerak mengusap dada suaminya pula. “Awak jealous eh?” Soal Ivy dengan mimik muka nakal. Tak suka tengok muka Fayed yang stress, terus dia cuba mengusik si suami. Entah menjadi ke tidak usikan dia tu.
            “Of course I am. Suami apa kalau tak jealous Vy.”
            “Tapi saya tak layan dia pun awak. Fayed...” Tangan Fayed ditarik ke dalam genggaman. “Kalau kita saling percaya isu cemburu ni tak akan timbul tau.”
            Nafas ditarik dalam. “Ivy...” Genggaman tangan Ivy turut dibalas. “Guys don’t get jealous because we don’t trust but we get jealous because we know exactly what the other guy is trying to do. Syed suka awak Vy.”
            Ivy mengeluh perlahan. “So, what should we do? Soal hati dan perasaan kita tak boleh nak halang.”
            “Tapi kita boleh sedarkan. Tak apa lah, give me some time. Nanti saya slow talk dengan dia. Sebenarnya tak elok jatuh cinta dengan isteri orang, berdosa. Tapi tak apa lah, mungkin dia tak tahu ke apa.”
            Sejuk hati Ivy mendengar kata-kata Fayed. “So, can we sleep now?” Dah memang jadi takbiat dia kalau ada masalah semuanya harus diselesaikan sebelum tidur. Kalau tidak tak aman rasanya dia nak lelap, boleh bawa masuk mimpi kut.
            Fayed angguk dengan senyuman. Ivy bangun menyimpan al-quran yang digunakan oleh Fayed dan kemudian tangan Fayed ditarik ke katil. Semoga hari esok baik-baik saja.

SETELAH pulang dari tempat kerja, Faye terus naik ke atas untuk membersihkan diri dan solat. Kemudian dia turun semula ke laman untuk menyusun pasu bunga agar laman rumah mereka kelihatan lebih luas. Senang lah Tuan Ilias nak letak kereta nanti. Irine turut mengekori Fayed ke laman rumah manakala Ivy pula sedang sibuk menyediakan juadah berbuka di dapur.
            “Daddy buat apa?” Soal Irine dari belakang.
            “Daddy nak susun pasu ni kejap. Sayang duduk dekat sana ye.” Arah Fayed. Bimbang kalau terlanggar Irine sewaktu dia mengangkat pasu nanti. Mendengar kata daddynya, Irine terus melabuhkan duduk di atas kerusi batu yang berhampiran.
            “Kenapa daddy angkat pasu tu.”
            “Daddy nak bagi ruang untuk kereta tok ayah. Nanti boleh tok ayah letak kereta dekat sini.”
            “Tok ayah nak datang ke daddy?”
            “Iye sayang, sekejap lagi sampai lah tu. Mummy tak bagi tahu Irine ke?” Sabar sungguh Fayed melayan celoteh anaknya.
            “Tak...” Jawab Irine pendek. Kemudian dia mula memberi fokus pada mainan yang dibawa keluar bersamanya tadi.
            Satu-persatu pasu disusun rapat ke arah pagar yang memisahkan rumah dia dengan rumah Abang Rahim dan Kak Sal yang sunyi tanpa penghuni. Pagi tadi Abang Rahim sekeluarga telah bertolak pulang ke kampung keluarga Abang Rahim di Johor. Yang tinggal hanya jiran sebelah kiri dia saja lah. Tak balik kampung ke jiran dia yang sorang ni. Sedang Fayed sibuk menyusun pasu, Syed yang baru pulang dari tempat kerja menjengah ke laman rumah Fayed.
            “Daddy...” Panggil Irine perlahan.
            “Ye sayang?” Fayed menoleh ke arah Irine dan kelihatan anaknya itu sedang memandang ke sebelah kiri rumah mereka.
Fayed turut memandang ke arah yang sama. Dia dan Syed saling berpandangan. Tidak menunggu lama, Syed mengambil langkah untuk berlalu tetapi langkahnya terhenti bila Fayed memanggil namanya.
“Saya nak cakap dengan awak sekejap.”
“About?” Soal Syed kurang minat. Saja lah dia menjengah tadi bila nampak Irine dengan Fayed di laman rumah mereka. Ingatkan Ivy ada sama tapi langsung tak nampak bayang.
“About you.”
“Me? Kenapa dengan saya?” Jelas kelihatan kerutan di dahi Syed.
Fayed mengelap peluh di dahi dengan belakang tangan. “Macam ni Syed... Saya rasa awak tahu apa yang saya ingin katakan, tapi tak apa lah, biar saya sendiri yang cakap supaya lebih jelas.”
“Shoot.”
“Saya tak suka cara awak menegur dan bercakap dengan isteri saya. Saya juga tak suka cara awak pandang isteri saya.”
Syed ketawa. “Apa yang awak merepek ni?”
“Saya tak merepek Syed. Saya nampak semuanya dan saya faham cara pandangan awak tu. Awak sukakan isteri saya bukan?”
“Habis tu apa masalahnya?”
Giliran Fayed pula yang ketawa. “Memang masalah lah bro... Yang kau suka tu bini aku. Kau tahu tak berdosa kalau kau sukakan isteri orang. Nak pula kau duk menggedik macam tu dengan bini aku walaupun dia tak layan.” Terus berubah panggilan bila rasa amarah mula menguasai diri.
“Dah bini kau tak layan yang kau gelabah sangat kenapa?” Syed menyoal dengan nada mencabar.
Tangan digenggam kemas dan nafas ditarik dalam. Dalam diam dia beristighfar supaya dapat mengawal rasa amarah yang semakin memuncak bila mendengar kata-kata Syed itu tadi. Belum sempat Fayed menjawab, terdengar Irine menjerit memanggil namanya.
“Nek ma dengan Tok ayah dah sampai... yeay!” Sorak Irine keriangan.
Fayed menoleh ke arah dua buah kereta yang berhenti di hadapan pagar rumahnya. Sebuah Vellfire milik Tuan Ilias dan sebuah Range Rover milik Iman. Remote ditekan dan pintu pagar automatik terus terbuka. Saat dia kembali menoleh, Syed sudah hilang dari pandangan. Dah masuk ke dalam rumah agaknya.
Kereta Tuan Ilias yang dipandu oleh Irfan meluncur masuk ke dalam laman rumah Fayed dan Ivy diikuti oleh keretan Iman. Masing-masing keluar dengan wajah kepenatan. Memandu jarak jauh dalam bulan puasa agak memenatkan juga.
Irine  meluru ke arah Tuan Ilias dan masuk ke dalam pelukan Tok ayahnya itu. Fayed turut mendekat untuk bersalam dengan ahli keluarga yang lain. Suara anak-anak kecil mula riuh kedengaran. Masa mula-mula keluar tadi semua macam monyok saja. Sekarang bila dah jumpa geng terus riuh.
“Ivy mana Yed?” Soal Puan Intan bila wajah Ivy langsung tak kelihatan.
“Ada dekat dapur ma. Tak sedar la tu mama dengan ayah dah sampai. Ni, Abang Iq dengan Mad mana? Tak datang sekali ke?” Fayed bergerak mendekati Irfan untuk membantu abangnya itu membawa keluar beg pakaian yang dibawa.
“Malam karang kut diorang sampai, gerak lambat sikit tadi sebab Imad ada hal.” Jawab Irfan.
“Eh ma, jemput lah masuk. Ayah...” Fayed mempelawa mertuanya sementara dia membantu Irfan dan Iman memunggah beg yang dibawa oleh mereka. Puan Intan, Fatihah dan Faye terus masuk ke dalam rumah manakala Tuan Ilias pula sibuk mengawal cucu-cucunya supaya masuk bermain di dalam pula.
“Ada lagi Abang Im?” Fayed mendekati kereta Iman pula.
Hujung kening digaru dengan nafas yang sedikit lelah. “Ada sikit lagi Yed. Haila, dah kata nak cuti seminggu kan, habis semua barang diangkutnya. Beg anak-anak pun dah bertimbun.” Pecah ketawa Fayed dan Irfan mendengar kata-kata Iman.
“Alah bukan selalu Im, setahun sekali kut. Nak pula time raya, mesti budak-budak dengan mak budak nak melaram kan.” Kata Irfan pula. Dia lagi la, anak tiga kut. Kalau dah seorang pun dekat sepuluh pasang baju, haa kira lah yang lagi dua tu. Tambah pula dengan yang isteri dia punya. Memang patut la dia naik Vellfire dengan ayah dia hari ni, senang nak muat beg.
“Itu lah Abang Ipan, sebab fikir macam tu la Im turutkan saja kemahuan Faye dan anak-anak. Kerana sayang ku turutkan.” Iman bercanda. Boleh tahan juga Iman ni bila dia buka mulut. Sekali lagi ketawa mereka bergabung.
“Mari lah Yed tolong Abang Im...”
Sementara di dalam rumah pula....
“Ivy...” Puan Intan menjengah ke ruang dapur bila bayang Ivy tidak kelihatan di ruang tamu. Ivy yang sedang sibuk mengacau gulai ayam kampung di atas dapur terus berpaling dengan senduk di tangan.
“Ma!!!” Jeritnya sekuat hati bila melihat Puan Intan serta Fatihah dan Faye yang sedang tersenyum ke arahnya. Sebijik macam Irine sewaktu melihat Tok ayahnya keluar dari kereta tadi.
“Masak apa Vy?” Soal Puan Intan sambil menjenguk ke arah periuk yang berasap di atas dapur.
“Haah Vy, dari luar lagi dah bau. Masak apa?” Faye turut mencelah.
“Gulai ayam kampung, ayah’s favourite.” Ivy tayang sengih. Percubaan pertama dia, harap-harap menjadi lah.
“Wahhh... Patut la sedap je bau.” Fatihah menarik nafas dalam, menghidu bau gulai ayam kampung Ivy.
“Eee... Bau je yang sedap, rasa tak tahu lah macam mana Kak Tihah, Kak Faye.”
“Alaa kalau bau sedap mesti rasa pun sedap juga. Kan ma?”
“Haah Faye. Anak mama ni kan dah pandai masak sekarang, mesti lah sedap.” Kepala Ivy diusap sayang. Tersengih saja lah anak dia tu.
“Mari la kami tolong. Sempat lagi ni nak masak barang satu dua juadah, kan Faye.” Fatihah mula bergerak ke arah island table yang terdapat bahan mentah di atasnya. Entah apa lagi lah agaknya yang adik ipar dia nak masak agaknya.
“Jom Kak Tihah. Tengok barang banyak macam ni terus rasa nak masak.” Lengan baju dilipat dan tangan mula bergerak membuat kerja.
“Eh, tak payah la. Mesti Kak Tihah dengan Kak Faye penatkan. Pergi lah berehat dekat atas. Semua ni biar Vy saja yang uruskan.” Ivy mendekati kakak-kakak iparnya yang sudah mula memotong sayur dan segala macam bahan untuk dimasak.
“Tak apa lah Vy, kami tak penat pun. Abang Vy je lah yang penat drive jauh.” Faye menruskan tugasannya tanpa mengendahkan Ivy yang menghalang.
“Vy pergi lah jumpa dengan ayah dekat luar dulu. Kesian ayah kena layan budak-budak tu sorang diri. Fayed tengah tolong Abang Ipan dengan Im dekat luar rasanya.” Kata Fatihah pula.
“Habis tu mama nak buat apa?” Puan Intan mencelah. Dari tadi dia hanya diam memandang gelagat anak menantunya.
“Mama teman ayah dekat luar ye. Yang dekat dapur ni biar Faye dengan Kak Tihah yang uruskan.” Jawab Faye dengan senyuman. Bila dia dengan birasnya yang lain ada, memang Puan Intan tidak dibenarkan untuk masuk ke dapur. Biar mama mertuanya berehat saja dan segala kerja di dapur biar anak menantu yang uruskan.

“Kalau macam tu Vy ke depan dulu ye kakak-kakakku sayang.” Tangan Puan Intan ditarik untuk ke hadapan. Fatihah dan Faye hanya tersenyum melihat gelagat Ivy bila bersama dengan Puan Intan. 

PULANG dari solat terawih semua duduk berkumpul di tengah ruang tamu. Bersembang sambil menunggu Iqbal dan Imad yang masih belum tiba. Walaupun sudah hampir ke pukul sepuluh malam, cucu-cucu Tuan Ilias dan Puan Intan masih seronok berkejaran. Hanya Idris, anak kedua Iman dan Faye saja yang sudah lena di pangkuan ibunya.
            “Ni mama dah belikan biskut raya yang Ivy pesan tu.” Kata Puan Intan sambil menjinjit beg kertas di kiri dan kanan. Kemudian beg kertas tersebut diletakkan di tengah-tengah ruang tamu. Terus Ivy bergerak merapati mamanya.
            “Kak Tihah pun ada belikan biskut raya untuk Ivy juga. Sekejap kakak pergi ambil dekat dalam bilik.”
            “Banyak ke Kak Tihah?”
            “Tak lah...” Fatihah terus berlalu ke tingkat atas.
            “Tart ada tak ma?”
            “Mesti lah ada. Kalau tak ada karang merajuk pula anak mama ni.” Satu-persatu bbekas yang berisi biskut raya dikeluarkan. Pantas saja tangan Ivy bergerak membuka bekas yang berisi tart nenas lalu dimasukkan ke dalam mulut.
            “Macam mana? Sedap tak?”

            Laju Ivy angguk dengan mulut yang penuh. “Sedapnya ma. Letak je dalam mulut terus cair. Kak Faye, meh la rasa.” Kakak iparnya turut diajak sama.
            “Abang...” Faye memberi isyarat mata kepada Iman.
            “Meh la abang pegang Idris tu.” Kata Iman yang faham dengan bahasa isyarat isterinya. Terus melebar senyuman di wajah Faye lalu Idris diserahkan kepada Iman. Lena sungguh anak dia tidur langsung tak bergerak.
            “Kak Faye nak tart juga Vy.”
            “Nah...” Sebiji tart nenas disuapkan ke mulut Faye. Kembung pipi kakak iparnya itu menerima suapan Ivy. “Sedap kan kak?” Faye hanya mampu angguk kerana mulutnya masih penuh dengan tart nenas yang disuap oleh Ivy tadi. Puan Intan senyum puas hati.
            Kemudian Fatihah turun dengan membawa dua bekas biskut di tangan. “Ni yang adik Kak Tihah buat.” Bekas tersebut dihulurkan kepada Ivy dan Faye.
            “Adik Kak Tihah buat sendiri? Rajinnya....”
            “Iye Faye. Dia memang dari dulu suka buat biskut raya ni semua. Kak Tihah suka makan je.”
            “Tak cakap pun dah tahu yang.” Irfan mencelah. Jelingan dihadiahkan kepada si suami yang sedang tersenyum.
            “Sama lah dengan yang kat depan Kak Tihah tu.” Iman turut ikut sama mengusik si isteri. Tapi lain pula reaksi Faye, selamba saja angkat tangan tanda peace dengan mulut yang penuh dengan biskut Fatihah. Reaksi Faye membuatkan semua yang melihat ketawa.
            “Fayed? Tak nak tambah apa-apa ke?” Soal Tuan Ilias kepada menantu lelaki tunggalnya itu.
            Fayed menggeleng membuatkan Ivy tersenyum senang hati. “Tak kut ayah. Kalau dah import dari mama tu tak payah nak cakap apa lagi lah kan yah.”
            “Fayed!”
            Sekali lagi ruang tamu rumah Ivy dan Fayed bergema dengan ketawa mereka sekeluarga.
            “Nanti Faye nak buat kek lah ma. Baru lah complete kan.” Faye kembali bersuara.
            “Faye nak buat kek apa?”
            “Mama nak makan kek apa?”
            “Ivy suka cheese cake.”
            “Kak Tihah pun suka cheese cake. Faye buatkan kami cheese cake boleh?”
            “Alright, boleh. Mama, nak request kek apa?”
            “Urm... Mama nak kek batik Sarawak.”
            “Alaaa... Yang tu tak mampu la ma. Faye tak pandai.”
            Puan Intan ketawa. “Tak ada lah, mama gurau je. Kek apa pun okey.”
            “Tengok tu, orang perempuan kalau bercakap pasal kek ke biskut ke tak pandang kiri kanan dah. Itu belum masuk bab baju raya lah, langsir raya lah, perabot raya lah. Haa... bab perabot tu boleh buat yang lelaki pengsan.” Kata Tuan Ilias.
            “Kenapa ayah?”
            “Macam mana tak pengsan Yed kalau dah tiap kali raya nak tukar perabot. Boleh botak lah kita.” Ketawa anak menantu mendengar celoteh Tuan Ilias. Boleh tahan juga Tuan Ilias ni bila bercakap.
            Puan Intan sudah menjeling. “Melampau lah tu...” Tuan Ilias hanya tersengih mendengar komen Puan Intan.
            Sedang mereka asyik berbual, tiba-tiba Fiya datang meluru ke arah Irfan sambil menangis. “Kenapa ni kakak?” Kepala anak perempuannya diusap perlahan.
            “Gaduh lah tu.” Fatihah pula yang menjawab.
            “Abang tak kasi kakak main.” Adu Fiya dengan mata yang basah.
            “Main apa?” Soal Irfan lagi.
            “Main menan Is. Kakak nak main sejap je.” Adu Fiya lagi. Irfan cuba memujuk tetapi langsung tak jalan. Malah semakin kuat pula tangisan Fiya.
            “Slow down your voice kakak. Baby Idris tengah tidur tu.” Tegur Fatihah yang sedang mendukung anak bongsunya, Fizz yang baru berusia setahun.
            Irine turut menghampiri daddynya dan memanjat ke atas riba Fayed, meninggalkan Faiz yang sedang bermain dengan Iskandar. Kesian melihat Fiya yang menangis tapi dia tak mampu nak tolong. Dia dan Faiz, anak sulung Irfan dan Fatihah sebaya. Manakala Fiya pula sama umur dengan anak sulung Iman dan Faye iaitu Iskandar yang berumur dua tahun.
            “Sian Fiya tu daddy.” Bisik Irine.
            “Kenapa sayang?”
            “Abang Faiz jahat.”
            “Tak baik cakap macam tu Irine.”
            “Opps! Sowy...” Mulut ditutup dengan kedua belah tangan. Nampak comel saja gaya Irine tu membuatkan Fayed tersenyum lebar melihat. Kepala anaknya diusap sayang.
            “Dah mengantuk sebenarnya, itu yang meragam tu. Dah lah main, pergi masuk tidur.” Arah Tuan Ilias.
            “Cucu-cucu Nek ma kan baik semuanya, tak mau la nangis sayang.” Tegur Puan Intan sambil mengemas bekas biskut dengan dibantu oleh Ivy.
            “Fiya ikut ibu masuk tidur. Abang tu nanti baba uruskan.” Fiya diletakkan ke bawah dan anaknya itu diserahkan kepada Fatihah. Kemudian dia bergerak ke arah Faiz yang masih ralit bermain bersama Iskandar.
            “Tihah bawa anak-anak masuk tidur dulu ma.” Kata Fatihah sebelum meniti anak tangga ke tingkat atas.
            “Kak Faye nak tidurkan anak-anak dulu ye Vy. Biskut ni...”
            “Okey Kak Faye. Tak apa yang ni biar Vy dengan mama uruskan.”
            Faye terus bangun mencari Iskandar. Iman pula sudah berlalu ke tingkat atas sambil mendukung Idris.
            “Kita naik tidur ye sayang.” Kepala Irine diusap. Banyak main sampai berpeluh.
            “Nanak. Kak Yeen nak duduk sini dengan Tok ayah.” Terus dia terjun dari riba Fayed dan memanjat ke atas riba Tuan Ilias pula. Ketawa saja Tuan Ilias melihat gelagat Irine. Sebijik macam Ivy waktu kecil dulu.
            Sedang mereka semua sibuk menguruskan hal masing-masing, kedengaran bunyi hon di luar pagar rumah. Bergegas Fayed menekan remote pintu pagar automatiknya. Sejurus kemudian mereka bergerak ke luar rumah untuk menyambut keluarga Iqbal dan Imad yang baru tiba dari KL.
            “Kenapa lambat?” Soal Tuan Ilias yang sedang mendukung Irine saat terpandangkan wajah penat Iqbal. Seperti siang tadi, Fayed terus bergerak ke arah kereta abang-abang iparnya bagi membantu mereka mengeluarkan beg dan barang-barang yang dibawa.
            “Jem ayah, ada accident tengah jalan tadi.”
            “Anak-anak okey?”
            “Okey.” Jawab Iqbal sambil memandang ke arah Mai yang sedang berbual dengan Puan Intan, Ivy dan Hajar sambil mendukung anak tunggal mereka, Marissa. “Hai Irine. dah besar dah mana boleh dukung lagi dah. Berat tau.” Pipi Irine dicuit. Tersipu malu anak saudaranya itu.
            “Dik, kenapa tak ada panjut? Tak meriah la tak ada panjut weh.” Imad bersuara di sebalik pintu kereta.
            “Haah kan Mad, ada panjut baru lah meriah dik. Baru ada feel nak raya.” Sampuk Iqbal pula.
            “Ayah pun lupa nak tanya tadi. Ivy tak nak pasang panjut ke?” Soal Tuan Ilias pula.
            Ivy dan Fayed saling berpandangan. Dalam fikiran mereka langsung tidak terlintas untuk menghias laman rumah dengan pelita. Memang sebelum ni pun mana pernah mereka pasang pelita dekat rumah ni. Kat rumah Nek Munah saja lah ada pelitanya.
            “Ivy lupa la yah nak beli panjut. Tak pernah pun pasang panjut dekat rumah.”

            “Esok la Mad kita pergi beli.” Kata Fayed pula.
            “Apa pula beli, buat sendiri lah Yed. Guna buluh.” Imad ni memang adventure orangnya. Semua benda pun  nak buat sendiri.
            “Nak cari buluh kat mana Abang Mad? Sini mana ada buluh.” Ivy memandang sekeliling. Memang rare lah kalau ada buluh dekat kawasan perumahan dia nih.
            “Kat rumah nenek ada la dik. Kau ni malas betul nak fikir luar kotak.” Selamba saja Imad mengutuk Ivy.
            “Imad!” Ivy menjeling tajam. Abang dia yang sorang ni memang la. Fayed hanya memandang dengan senyuman. Tak habis-habis bergaduh.
            “Dah lah, sambung gaduh dekat dalam pula. Kesian Marissa dengan Haris ni. Tapi cerah saja mata budak berdua ni. Tak mengantuk ke cucu-cucu nenek ni ha?” Kata Puan Intan sambil membawa masuk cucunya ke dalam rumah.
            “Dari tadi lagi ma tak nak tidur. Lama sangat Haris ni tidur petang tadi.” Jawab Hajar yang mengekori Puan Intan dari belakang. Mai juga turut masuk ke dalam meninggalkan Ivy dan yang lelaki saja di luar.
            Kemudian Fayed dan Iqbal mula memunggah barang-barang Iqbal sekeluarga masuk ke dalam.
            “Dik, mari lah tolong Imad angkat beg ni.”
            Ivy mencebik. “Malas lah.”
            Imad mula bercekak pinggang. “Eee... Pemalas betul kau kan.”
            “Siapa suruh bawa beg banyak-banyak, lepas tu gelabah nak suruh orang tolong.”
            “Eee... Ivy Raihana ni sungguh la...”
            “Sudah, tak payah nak gaduh sangat. Dah lewat dah ni, bawa barang tu masuk cepat.” Tegur Tuan Ilias. Bosan aih asyik dengar Imad dengan Ivy gaduh saja. Lalu dia terus masuk ke dalam rumah meninggalkan Ivy dan Imad di luar.
            Tersengih-sengih Ivy memandang ke arah Imad. “Adik gurau je lah. Meh sini adik tolong.” Ivy mencapai beg di sebelah Imad.
            “Ish budak nakal ni.” Sempat Imad menolak pipi Ivy sebelum ketawa dia dengan Ivy bergabung.

29 June 2016

Ivy Raihana : Ramadan + Syawal Part 1



SETELAH selesai mengemas bilik tetamu di tingkat atas, Ivy turun semula ke ruang tamu mencari Fayed dan Irine. Dari tadi sunyi saja rumah mereka, entah apa la yang dibuat oleh dua beranak tu.
            “Fayed...” Panggil Ivy sewaktu meniti anak tangga untuk ke bawah. Tetapi langsung tiada sahutan daripada suaminya. Mata mula melilau kiri dan kanan mencari suami dan anak.
            “Sayang... Awak kat mana?” Bergema lagi suara Ivy memanggil si suami. “Ish, ke mana pula la dua beranak ni. Orang panggil bukan nak menyahut.” Bebel Ivy yang sudah tiba di ruang tamu yang kosong. Kemas saja ruang tamu mereka, mesti Fayed dah tolong kemaskan tadi. Kalau tidak, serupa kapal pecah saja lah ruang tamu mereka tu. Penuh dengan barang mainan si kecil Irine.
            “Mummy!” Jerit Irine beserta sengihan dari arah pintu.
            Pantas Ivy berpaling setelah mendengar suara anaknya itu. Kemudian tangan naik mencekak pinggang. “Irine pergi mana? Dari tadi mummy panggil tak jawab pun. Daddy mana?” Ivy buat-buat marah. Mana sanggup nak marah anak tunggal dia ni. Nak pula dengan wajah comel macam tu. Ah, tak sampai hati sungguh.
            “Kak Yeen la mummy.” Irine mencebik bila Ivy tidak memanggil dia kakak seperti yang dijanjikan.
            Ivy menjulingkan mata ke atas. Sempat lagi tu. “Okey lah, Kak Yeen pergi mana? Puas mummy cari tau. Daddy mana?”
            Irine senyum sebelum berlari ke arah Ivy. “Kak Yeen makan aiskrim dekat luar tu, acik sebelah bagi. Daddy ada dekat luar.” Irine menunjukkan ke arah luar rumah.
            “Daddy buat apa dekat luar?”
            “Tatau mummy.” Irine terus bergerak ke arah barang mainannya yang elok tersimpan di tepi sofa dan terus bermain tanpa menghiraukan Ivy yang sedang memandang.
            “Cuci muka dulu sayang, comot sangat ni.” Ajak Ivy. Baru perasan yang muka anaknya comot dengan  aiskrim di muka.
            “Nanak mummy, Kak Yeen nak main...”
            “Kejap je Irine.”
            “Nanak...”
            “Mummy panggil daddy lah kalau macam ni.”
            “Sekejap je mummy...” Irine bersuara dengan nada meleret. Haih lemah betul kalau dengar suara anak dia macam tu. Irine dibiarkan bermain sendirian dan Ivy terus melangkah ke luar rumah mencari Fayed.
            “Fayed...” Melilau mata Ivy mencari suaminya. “Sayang, awak kat mana?” Selipar disarungkan ke kaki dan Ivy terus menapak ke luar pagar bila pagar rumahnya itu terbuka luas.
            “Fayed...”
            “I’m here Vy...”
            Mata Ivy membulat. “Homai sayang! Buat apa dekat dalam longkang ni?” Separuh daripada badan Fayed berada di dalam longkang. Maunya tak terkejut mak cik ni tengok. Ivy mengusap dada, jatuh longkang pula ke suami dia ni.
            “Nak ambil ni.” Fayed mengangkat anak kucing di dalam pegangan. “Jatuh tadi...” Perlahan saja bunyi anak kucing tu, mungkin masih terkejut bila jatuh dalam longkang tu tadi.
            Ivy menyambut anak kucing yang dihulur Fayed. “Nak letak mana ni yang?” Kepala anak kucing diusap perlahan. Nasib baik dia bukan jenis yang tak suka kucing. Kalau tidak dia pula yang meloncat masuk dalam longkang tu agaknya.
            “Bawa masuk dalam rumah dulu Vy, bagi makan. Kesian, lapar agaknya tu.”
            “Tapi kita tak tahu pun kucing siapa ni yang. Agaknya kucing jalanan je.”
            “Habis tu kalau kucing jalanan tak boleh bagi makan ke?” Soal Fayed dengan nada sinis. Perangai yang satu tu masih ada ye.
            Ivy mencebik. “Tak ada lah macam tu.”
            Fayed memanjat naik ke atas. “Kucing ni haiwan kesayangan Rasulullah s.a.w tau. Kalau kita bagi makan dekat kucing nanti bertambah-tambah lagi rezeki kita Vy. In shaa Allah... Nak tahu sebab apa?” Ivy jongket kening menyoal kenapa. “Sebab kucing tu akan doakan kita tiap kali kita berbuat baik dengan mereka. Sebab itu lah kita dilarang menyepak atau mendera kucing. Faham my baby boo?” Fayed mendekatkan wajahnya dengan wajah Ivy.
            Laju pula Ivy angguk dengan senyuman melebar. Suka betul bila Fayed buat macam tu. “Faham ustaz ku sayang.”
            “Good. Anak mana?”
            “Ada dekat dalam tengah main. Haa ni tadi Irine cakap acik sebelah bagi dia aiskrim. Betul ke?”
            “Haah. Kak Sal yang bagi. Kebetulan tadi Irine ternampak Aqib makan aiskrim terus merengek nak aiskrim juga. Saya ingat nak bawa Irine pergi kedai tapi Kak Sal dah bagi dulu.”
            “Baik betul la Kak Sal ni.” Ivy sempat mengintai ke arah rumah jiran sebelah. Di sebelah kiri rumah mereka adalah rumah Kak Sal dan Abang Rahim. Irine selalu juga main dengan anak-anak Kak Sal. Dia dengan Fayed pun selalu juga ke rumah Kak Sal dan Abang Rahim tu.
            Fayed hanya tersenyum mendengar kata-kata Ivy. “Jom masuk Vy, dah makin panas dah dekat luar ni.” Ajak Fayed seraya menutup pintu pagar. Belum sempat dia dan Ivy melangkah ke dalam, ada suara yang menegur dari arah kanan rumah mereka.
            “Hai Ivy.” 

            Ivy dan Fayed terus menoleh. Jiran baru mereka rupanya, Syed. Baru pindah masuk minggu lepas. “Eh, hai Syed.” Balas Ivy.
            “Woww! Anak kucing... Awak suka kucing ke Ivy?” Soal Syed dengan nada teruja bila terpandang anak kucing di dalam pelukan Ivy.
            “Tak lah. Suami tolong selamatkan anak kucing ni tadi, jatuh longkang.”
            “Ouh...” Mata Syed beralih ke wajah Fayed pula. “Hai Fayed.” Tegur Syed.
            “Hai...” Fayed angkat tangan membalas teguran Syed. Baru nampak ke dia duk tercegat dekat sebelah Ivy ni.
            “Urm okey lah Syed, kami masuk dulu.” kata Ivy bila nampak riak kurang senang pada wajah Fayed. Terus lengan Fayed ditarik ke dalam pelukan.
            “Kami masuk dulu.” Kata Fayed yang sudah berubah serius. Mata Syed duk melekat kat Ivy saja, buat Fayed makin geram.
            Syed hanya angguk dengan senyuman hambar. Matanya tetap terpaku pada wajah Ivy sehingga lah pasangan suami isteri itu masuk ke dalam rumah mereka. Kemudian Syed turut melangkah masuk ke dalam rumahnya.
            Fayed terus masuk ke dalam bilik air manakala Ivy pula sibuk memberi anak kucing tadi makan. Seketika kemudian Fayed keluar dari bilik air dan terus melabuhkan duduk di atas sofa di ruang tamu. Irine masih lagi leka dengan mainannya, langsung tidak mempedulikan daddynya.
            “Irine...”
            “Ye daddy.”
            “Pergi mandi sayang.”
            “Nanak. Kak Yeen nak main.”
            “Later sayang. Pergi mandi dulu.”
            “Nanak...”
            Fayed mendengus geram. Sejak bila pula anak dia jadi degil ni. Terasa usapan lembut di bahu. Tak perlu menoleh, Fayed sudah tahu tangan siapa yang sedang mengusap lembut bahunya itu.
            “Sayang...”
            Kepala Fayed mendongak mencari wajah Ivy.
            “Marahkan Syed ke?”
            Fayed diam tidak menjawab. Ivy pula sedaya upaya cuba menyorok senyuman. Kelakar betul la suami dia ni. Dah lama juga Fayed tak cemburu macam ni. “Puasa yang puasa... Jangan marah-marah tak elok, kurus pahala puasa nanti.” Pesan Ivy sebelum bergerak menghampiri Irine. Terus anaknya itu didukung tanpa mengendahkan raungan Irine.
            “Mummy nak sejukkan Irine dulu, lepas ni mummy nak sejukkan daddy pula. Membara sangat api cemburu dia tu.” Kata Ivy sambil mengenyit mata ke arah Fayed. Kakinya diatur ke tingkat atas, meninggalkan Fayed sendirian.
            Lama mata Fayed tertacap pada Ivy sehinggalah bayang isterinya itu hilang. Kepala digeleng perlahan. “Nakal!”

“AWAK tak suka dia eh?” Ivy melangkah ke arah katil sebelum memanjat dan berbaring di sebelah Fayed.
            “Yup.” Jawab si suami dengan penuh yakin. Buku di tangan diletakkan di atas meja di sebelah katil. “Dia suka awak, saya tahu tu.”
            “How did you know?”
            Fayed berbaring mengiring ke kanan. Pipi gebu isterinya itu diusap dengan penuh kasih dan sayang. “Saya ni lelaki Vy, faham sangat dengan maksud pandangan mata dia tu.” Rambut isterinya diselit ke celah telinga.
            “Apa maksudnya?” Soal Ivy dengan nada mengusik. Memang suka sangat la kalau bab menyakat Fayed. Kalau dia yang kena sakat mula lah tarik muncung bagai.
            Fayed menjeling. “Suka main-main kan.”
            “Mana ada. Betul ni nak tau apa maksud dia.”
            “Dah lah, saya nak tidur.” Badan kembali direbahkan dan selimut ditarik hingga paras pinggang.
            “Sayang...” Lengan Fayed digoncang-goncang dan kepalanya mula menyelit ke bawah ketiak si suami. “Jangan la tidur lagi...”
            “Tidur la baby boo, nanti nak bangun solat lagi.” Balas Fayed dengan mata yang terpejam rapat.
            “Alah sayang, sekejap je. Mata saya tak boleh nak lelap ni.” Rengek Ivy lagi. Tak berputus asa langsung.
            Fayed diam dengan mata yang terpejam. Berpura-pura tidur. Kepala mendongak mencari wajah Fayed. Heleh mata pejam tapi nampak biji mata tu bergerak. Tanpa teragak-agak tangan kanan Ivy naik ke muka Fayed, mengusap lembut pipi suaminya itu.
            “Baby...” Tangan Fayed menolak.
            Ivy cuba menahan daripada ketawa. Sekali lagi tangan dia naik mengusik pucuk hidung Fayed. “Baby boo... Saya nak tidur ni, jangan lah kacau.” Tangan Fayed tetap menolak tangan Ivy yang merayap di mukanya.
            Tidak berputus asa, Ivy meletakkan  tangan di atas dada Fayed. Kemudian perlahan-lahan tangannya naik merayap ke muka si suami yang berpura-pura tidur. “Ish, Ivy!” Fayed merenung tajam wajah Ivy yang hanya sinci dari wajahnya. “Geram betul la dengan dia ni.” Ivy ditarik ke dalam pelukan dan dipeluk kemas seperti tidak mahu dilepaskan. Terkekek Ivy ketawa. Itu lah, nak menipu tapi tak pandai. Kan dah kantoi...
            Sedang mereka suami isteri ketawa di dalam pelukan, Ivy dan Fayed diterkam oleh tidak lain tidak bukan, Irine a.k.a Kak Yeen.
            “Kak Yeen nak bobok dengan mummy...” Meleret suara Irine dengan mata dipejam celik melihat gelagat mummy dan daddynya.
            “Eh?!” Ivy dan Fayed saling berpandangan. “Irine bukan dah tidur ke tadi?” Soal Ivy seperti orang kebingungan.
            Fayed angguk. “Awak kan yang letak dia dekat dalam baby court tadi.” Jawab Fayed dengan yakin. Memang Ivy pun yang angkat dan letakkan Irine di dalam katil bayi setelah Irine terlena di atas katil mereka.
            Kemudian Ivy dan Fayed memandang ke arah Irine yang meniarap di tengah ruang antara Ivy dan Fayed. “Kak Yeen nak bobok dengan mummy.” Ulang Irine lagi.
           
“Macam mana sayang daddy ni boleh ada dekat sini? Irine panjat eh?” Fayed bangun dari perbaringan lalu menarik Irine dan dibaringkan di antara dia dan Ivy. Dengan bantal peluk Irine tu lagi, memang berhimpit la mereka malam ni.
            “Kak Yeen panjat.” Jawab Irine mengiyakan telahan Fayed.
            “Ya Allah Irine, bahayanya. Awak, macam mana la kita boleh tak perasan yang Irine panjat katil tu tadi.” Kata Ivy dengan nada yang kesal. Macam mana lah dia dengan Fayed boleh terlepas pandang tadi.
            Fayed hanya diam tak menjawab. “Irine nak tidur sini ke?”
            “Kak Yeen nak bobok dengan mummy.” Irine terus masuk ke dalam pelukan Ivy. Langsung tidak meninggalkan ruang untuk Fayed menyelit sama.
            Ivy tayang sengih manakala Fayed pula hanya mampu mengusap belakang leher. “Nasib baik katil kita ni king size Vy. Boleh la Irine nak menempel sama.” Fayed kembali berbaring di belakang Irine. Anak dan isterinya itu ditarik ke dalam pelukan.
            Tangan Ivy mengusap perlahan belakang badan Irine. “I think we should buy a new bed for Irine. Katil tu dah tak sesuai, dah pandai panjat-panjat pula sekarang.” Kata Ivy dengan suara yang perlahan. Bimbang kalau Irine yang terjaga semula.
            “Kalau beli katil baru dah kena letak dalam bilik lain dah Vy. Boleh ke Irine tidur dalam bilik seorang diri?” Fayed bersuara dengan nada yang sama.
            Ivy tunduk memandang wajah Irine yang sedang lena. Dahi anaknya itu dikucup lembut. “Rasanya bukan Irine yang tak boleh...”
            “Awak yang tak sanggup kan?”
            Ivy angguk dan Fayed tersenyum. Dah agak dah. Pipi isterinya diusap perlahan. “Dah lah Vy, nanti kita fikirkan kemudian. Lets sleep, nanti nak bangun solat dan sahur lagi.”
            “Okey. Good night sayang, assalamualaikum...”

            “Good night baby boo, waalaikumussalam...”


p/s: bagi yang belum  ada Ivy Raihana versi cetak boleh dapatkan Ivy di kedai-kedai buku berhampiran anda atau pm facebook Penerbitan LoveNovel II untuk order. 

Have fun reading guys!