22 February 2016

Ivy Raihana Bab 16

Bab terakhir dekat blog. Nanti kita akan update dekat group jajaneverendingstory dan group yang berkenaan sahaja. Happy reading guys!

*******************


BAB 16
SETELAH siap berkemas, Fayed bersedia untuk pulang. Tiap-tiap hari adalah hari yang memenatkan bagi Fayed tetapi dia terima semuanya kerana sudah memang tugas dia begitu. Perlu berhadapan dengan bermacam ragam manusia. Beg galas disangkut ke bahu dan lengan baju kemeja dilipat hingga ke siku. Belum sempat dia melangkah keluar, namanya dipanggil Ridhuan.
            “Ada apa Wan?”
            “Kau dah nak balik ke Yed?” Soal Ridhuan yang berdiri di sebelahnya.
            “Ye la, dah habis waktu kerja kut. Tak rajin aku nak stay dekat sini.” Fayed ketawa dengan kata-katanya sendiri.
            “Minum dulu jom. Aku nak bagi kau something la.”
            “Kau nak bagi apa?”
            “Dekat kafe la, sambil minum-minum.” Ajak Ridhuan lagi.
            “Okey jom.” Fayed bersetuju dengan ajakan Ridhuan. Balik awal pun bukan ada apa nak buat.

RIDHUAN menghulurkan sekeping kad undangan perkahwinan kepada Fayed. Kad berwarna silver bercorak kerawang emas. Sangat cantik, seperti corak melayu lama.
            “Kad siapa ni Wan?” Soal Fayed sambil menyambut huluran Ridhuan.
            “Dah terang-terang nama aku dekat situ, aku la yang nak kahwin Yed oii...” Ridhuan tersenyum.
            “Seriously?” Soal Fayed tidak percaya. “Kau ada awek ke? Aku tak tahu pun Wan.” Kad undangan dibuka dan dibaca satu-persatu. Tak sangka betul yang Ridhuan dah nak kahwin. Setahu dia Ridhuan tak ada kekasih, tunang jauh sekali.
            Ridhuan gelak. “Aku mana ada awek.”
            “Dah tu, kau nak kahwin dengan siapa ni? Kau jangan macam-macam Wan.” Fayed menarik minumannya dan menyisip perlahan.
            “Kau tu jangan nak macam-macam sangat Yed.” Sekali lagi Ridhuan tergelak. Dah dapat agak apa yang Fayed fikirkan. “Aku kahwin dengan pilihan keluarga Yed. Mak aku yang pilihkan bakal isteri aku ni.” Jelas Ridhuan yang duduk bersandar santai pada kerusi.
            “Kau nak kahwin dengan pilihan keluarga? Boleh pula kau.” Kebanyakan kawan dia semuanya kahwin dengan pilihan sendiri. Belum ada kenalan dia yang berkahwin dengan pilihan keluarga, Ridhuan yang pertama. Tapi dia pernah juga lah dengar cerita tentang lelaki yang berkahwin dengan pilihan keluarga macam Ridhuan ni. Ada yang gembira dan ada yang berakhir dengan penceraian.
            “Kenapa tak boleh pula Yed?”
            Fayed angkat bahu. “Selalunya lelaki kan lebih suka kahwin dengan pilihan sendiri. Kau bukan macam tu ke Wan?”
            Tercuit senyuman di hujung bibir Ridhuan. “Kau macam tu ke? Kau rasa kau akan bahagia tak dengan pilihan kau tu nanti?” Soal Ridhuan kembali.
            Fayed tersentak mendengar soalan daripada Ridhuan. Sejujurnya dia hanya bahagia untuk seketika. Lihat saja apa yang sudah jadi dengan dia sekarang. “Bergantung pada pasangan itu sendiri Wan sama ada mereka memilih untuk hidup bahagia dengan pilihan hati mereka atau tidak.”
            Ridhuan angguk. “Aku setuju dengan kau Yed. Dan aku memilih untuk hidup bahagia dengan pilihan keluarga, pilihan mak aku. Kan kita dah selalu dengar, Allah akan redha jika kedua ibu bapa kita redha dengan kita. Aku nak redha Allah jadi aku mesti dapatkan redha kedua ibu bapa aku.”
            Fayed diam. Cuba menghadam kata-kata Ridhuan. Pilihan dia sama dengan pilihan kedua ibu bapanya. Tetapi kenapa akhirnya begini juga cerita cinta dia dengan Lidiya. “Wan aku tanya kau jangan marah ye.”
            “Apa dia?”
            “What if kau dengan wife kau tak bahagia nanti...”
            “Apa ni Yed. Aku belum lagi kahwin dengan dia, kau dah tanya macam ni.” Potong Ridhuan. Dia baru nak membina bahagia, tapi Fayed sudah soal dia yang sebaliknya. Kecut perut, kecut hati tiba-tiba. Bimbang ‘what if’ Fayed jadi realiti nanti.
            “Rileks Wan. Aku bukan nak doakan yang tak elok untuk kau dengan bakal kau. Aku cuma nak tahu apa yang kau akan lakukan kalau kau terpaksa hadap benda tu nanti. Apa yang kau akan lakukan kalau kau tak bahagia. Kita kan perlu sentiasa ada back up plan walau dalam apa situasi sekali pun.” Jelas Fayed. Dia langsung tidak bermaksud untuk mendoakan yang tidak elok untuk kawannya itu. Dia cuma mahu tahu perancangan Ridhuan sahaja. Mungkin boleh dijadikan panduan untuk dia merancang hidup dia nanti.
            Ridhuan berdehem seketika. Soal yang bukan-bukan lagi, tak pasal dia dah salah sangka. “Yang utama, aku akan berusaha semampu aku untuk hidup bahagia dengan isteri aku nanti. Kalau dia tak bahagia, aku akan cuba bahagiakan dia. Kau pun tahu kan, nikah kahwin bukan perkara main-main. Bila aku kahwin dengan dia bermakna aku dah ambil alih tanggungjawab kedua ibu bapa isteri aku tu. Jadi aku harus bertanggung jawab di atas segalanya seperti makan dan pakai dia, kesihatan dia, kegembiraan dia dan agamanya.” Ridhuan diam sebelum kembali menyambung bicara. “Jadi Yed, sejujurnya aku langsung tidak terfikir tentang back up plan yang kau cakapkan tu sebab sekarang fokus aku hanya lah untuk hidup bahagia bersama pasangan aku.”
            Fayed mengeluh perlahan. Dulu dia langsung tidak memikirkan tentang apa yang Ridhuan katakan tadi. Tanggung jawab. Yang dia tahu hanya lah ingin bercinta dengan Lidiya dengan cara yang halal. Begitu juga dengan Lidiya, memilih untuk mengahwini dia hanya sekadar untuk menghalalkan hubungan mereka. Mungkin itu adalah sebab kenapa Lidiya beralih arah pada yang lain dan akhirnya mereka berpisah.
            “Kau kenapa Yed? Macam ada masalah saja.” Tegur Ridhuan setelah Fayed lama berdiam diri.
            “Aku tak pernah faham tentang tanggung jawab seperti yang kau cakapkan. Mungkin sebab tu aku dengan Lidiya akhirnya berpisah.” Jawab Fayed perlahan.
            “Lidiya who?” Soal Ridhuan dengan kerutan di dahi. Belum pernah dia dengar nama Lidiya disebut Fayed sebelum ini.
            “My ex wife.”
            “What?!” Terjerit Ridhuan mendengar jawapan Fayed. Orang meja sebelah dah mula pandang-pandang.
            “Aku pernah berkahwin Wan.” Kata Fayed perlahan.
            “Bila?”
            “Empat tahun lepas, sebelum aku ke luar negara untuk sambung belajar.” Fayed mengeluh perlahan setelah usai berkata. Kejadian empat tahun lepas kembali bermain di fikirannya. Saat dia pertama kali jatuh cinta, saat pertama kali cintanya disambut Lidiya, saat kedua ibu bapa mereka menerima dengan gembira cadangan mereka untuk berkahwin dan saat pertama kali dia melafazkan akad. Semuanya nampak indah. Dia sangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Hubungan yang dibina dengan keindahan dan kegembiraan akhirnya putus di tengah jalan.
            “Macam mana? Maksud aku, macam mana kau boleh berkahwin diusia muda macam tu? And what happened now? Kenapa kau berdua bercerai? Siapa bekas isteri kau tu?” Bertalu-talu soalan Ridhuan lontarkan.
            Fayed memandang kawannya dengan wajah tanpa riak. “Panjang ceritanya Wan...” Sejarah lama dibuka kembali. Hanya kepada Ridhuan dia menceritakan segalanya selain daripada ahli keluarganya.
            Ridhuan menggelengkan kepala. Rasa tidak percaya dengan apa yang baru didengarinya. Tetapi tidak mungkin Fayed mahu menipu tentang perkara sebegini. “So, kau macam mana sekarang? Dah dapat lupakan dia?”
            “Tipu la Wan kalau aku cakap aku dah lupakan dia. Kenangan sewaktu kami bersama masih segar dalam ingatan aku ni Wan, walaupun perkara tu sudah lama terjadi. Tapi yang satu ni aku tak tipu...”
            “Apa?”
            “Rasa cinta, kasih dan sayang aku untuk dia sudah lama mati. Sejak dia memilih untuk berpisah dengan aku.”
            Ridhuan merenung raut wajah Fayed. Walaupun nampak biasa saja, tapi dia tahu yang Fayed menanggung rasa sedih yang maha hebat. Kalau dengar pada cerita yang Fayed sampaikan, dia dapat agak yang Fayed terlalu cintakan bekas isterinya itu. “Kau yakin yang kau dah tak cintakan dia?”
            Tanpa teragak-agak Fayed angguk.
            “Kau pasti ke Yed? Aku takut rasa yakin kau tu sementara saja. Bila dia ada depan mata, hati kau menggedik lagi nak kan dia.”
            Fayed tergelak mendengar kata-kata Ridhuan. Boleh tahan juga ayat kawan dia tu. “Aku pasti Wan. Mana mungkin aku mampu simpan rasa cinta aku untuk perempuan macam tu.”
            Ridhuan hanya menganggukkan kepala. “Bagus la kalau kau fikir macam tu. Aku tak rasa dia layak untuk mendapat cinta kau Yed. Mungkin ada yang lebih layak di luar sana. Kau sabar lah Yed, aku pasti ada seseorang yang lebih berharga dan mampu membahagiakan kau sedang menunggu kau dekat luar sana. Aku pasti.” Kata Ridhuan dengan penuh yakin.
            “Entah lah Wan. Mungkin aku belum cukup baik, sebab itu lah tuhan beri ujian macam ni pada aku. Mungkin sebagai isyarat untuk aku berubah.”
            “So, apa yang kau nak lakukan lepas ni? Cari cinta baru?” Ridhuan bercanda. Mahu menghilangkan rasa kecewa di hati Fayed.
            “Entah lah Wan...” Fayed angkat bahu tanda tidak tahu. “Aku tengah pening fikirkan tentang rancangan babah aku ni Wan.”
            “Rancangan apa pula? Babah kau nak kahwinkan kau dengan anak kawan dia ke?” Teka Ridhuan.
            Fayed angguk. “Dan calonnya adalah orang yang sama.”
            “Orang sama? Maksud kau?”
            Fayed menarik menafas dalam. Rasa tidak cukup bekalan oksigen dalam dada tiap kali berbicara tentang Lidiya. “Babah aku nak aku nikah dengan Lidiya.” Ridhuan terdiam. “Yang lebih teruk, adik Lidiya pula sukakan aku. Aku pun tak tahu sejak bila budak tu jadi macam tu.”
            “Kenapa kompleks sangat life kau ni Yed?”
            “Macam yang aku cakap tadi lah Wan, ujian yang tuhan bagi dekat aku untuk aku berubah menjadi lebih baik.” Jawab Fayed mudah. Tercuit senyuman di hujung bibir. Kusut betul memikirkan tentang masalah yang satu ini. Tetapi bila terfikir yang ini semua adalah ujian dari Nya, dia cuba untuk melapangkan dada menerima semuanya.
            “Habis tu, kau nak buat apa Yed? Terima cadangan babah kau just like that?” Jatuh kesian pula Ridhuan rasa bila mendengar masalah Fayed. Patut lah kawan dia ni lebih suka bersendiri. Sedang menanggung masalah hati rupanya.
            “Aku tak akan terima cadangan babah aku tu. Dan aku tak akan sekali-kali terima cinta bekas adik ipar aku. Rasa cinta untuk mereka langsung tak ada Wan. Tak mungkin aku mampu untuk hidup bersama Lidiya semula. Kalau dah Lidiya yang pernah aku cinta pun aku tak mampu nak terima, apatah lagi adik dia yang aku hanya anggap seperti adik aku sendiri. Ini semua mengarut tau Wan.” Jawab Fayed dengan tegas. Sudah di tanam di dalam hati yang dia tidak akan menerima anak-anak Tuan Luqman untuk menjadi penghuni hati dia. Cukup lah sekali.
            “Bagus la kalau macam tu. Aku bukan apa. Aku macam dah boleh agak yang banyak masalah akan timbul kalau kau terima salah seorang daripada mereka. Tak payah aku cakap, rasanya kau sendiri pun dah boleh agak kan?”
            Fayed angguk. Memang dia juga sudah fikir tentang itu semua. “Sebab tu dua-dua aku tak nak Wan. Dah la, cakap pasal ni sampai bila-bila pun tak habis. Bila majlis kau ni Wan?” Fayed membelek semula kad undangan yang Ridhuan berikan tadi.
            “Bulan depan. Jadi pengapit aku nak tak?” Pelawa Ridhuan. Dia pun masih belum ada pengapit lagi ni.
            “Buat kelakar ke? Tak nak lah aku. Karang orang ingat aku pula pengantin.” Mencebik dan kemudian dia tersenyum.
            “Kenapa pula?”
            “Sebab aku kacak sangat.” Jawab Fayed selamba.
            “Phuii... poyo lah kau.”
            Pecah ketawa mereka berdua. Ringan sedikit fikiran setelah bercerita dengan Ridhuan. Kalau tahu macam ni, dari awal lagi dia berkongsi masalah dia dengan sahabatnya itu.
FAYED mengintai-ngintai cermin hadapan tetapi bayang ros kuning langsung tidak kelihatan. Begitu juga semalam. Beria dia berjalan ke arah keretanya setelah tamat waktu kerja. Tapi apa yang dicari langsung tiada. Kecewa? Tak lah. Cuma pelik. Kenapa orang tu tiba-tiba berhenti bagi dia bunga? Belum sempat dia mengendap, orang tu terlebih dahulu menghilangkan diri.   “Ayed!” Tegur satu suara dari belakang.
            Pantas Fayed menoleh. Makin jelas kelihatan kerutan di dahinya. Apa pula la yang budak ni buat dekat sini.
            “Hai Ayed!” Leona tersenyum lebar di hadapan Fayed.
            “Buat apa dekat sini?” Soal Fayed dengan nada kurang senang.
            “Datang nak jumpa Ayed la, nak buat apa lagi.”
            “Nak jumpa kenapa?”
            “Ish, kenapa yang banyak tanya sangat ni?” Bentak Leona. Dia bukan main teruja lagi datang ke sini untuk berjumpa Fayed, tapi sebaliknya pula bagi Fayed.
            “Ayed dah nak balik la.” Dengan malas Fayed bersuara. Alarm kereta ditekan kemudian pintu di bahagian pemandu dibuka.
            “Cepatnya nak balik. Jom teman Leona minum, nak tak?” Leona memgang lengan Fayed tanpa segan.
            “Hand off Leona.” Nada suara Fayed bertukar tegas.
Pandangan tajam Fayed membuatkan Leona sedikit kaget. Entah apa yang tidak kena dengan Fayed hari ni. Asyik nak marah saja. Perlahan-lahan tangannya melepaskan lengan Fayed. “Ayed ni kenapa? Asyik nak marah saja. Tak suka Leona datang sini ke?”
“Yes. Sini tempat kerja Ayed. Ayed tak suka Leona terjah Ayed macam ni.”
“Tapi sekarang kan dah habis waktu kerja. Jadi, tak salah kan kalau Leona datang jumpa Ayed.”
            Fayed mendengus perlahan. Pintu kereta dihempas dengan kuat dan tangannya naik mencekak pinggang. “Leona nak apa sebenarnya?” Soal Fayed dengan nada tertahan.
            “We need to talk Ayed.”
            “About?”
            “About us. About you and kakak.”
            Sekali lagi Fayed mendegus dan kali ini sedikit kasar. Dia memang dah agak yang Leona datang sebab hal itu. “Kenapa dengan kita? Kenapa dengan Ayed dan kakak? Kenapa?” Soal Fayed bertalu-talu.
            “Lets talk about this somewhere else.” Sekali lagi Leona menarik lengan Fayed.
            “No! Kalau nak cakap, cakap dekat sini je. Ayed tak ada masa nak ke sana ke mari.” Tegas Fayed.
            “Okay fine!” Leona angkat tangan gaya surrender. “Leona nak cakap yang Ayed dengan kakak tak boleh back together again.”
            “Why?” Soal Fayed gaya mencabar.
            “Ayed! Tak kan lah Ayed nak terima orang macam kakak tu?” Soal Leona dengan nada tidak percaya. Tak kan lah Fayed setuju dengan cadangan babah dan papa.
            “Orang macam kakak? What kind of ‘orang’ she is?” Soal Fayed dengan nada yang sama.
            “She left you because of other guy Ayed. Yet you still want her back? Seriously Ayed?” Rasa nak menjerit sekarang juga. Biar betul Fayed ni.
            “Kalau Ayed kembali pada Lidiya pun, apa masalah Leona?” Sengaja Fayed tanya macam tu, nak dengar Leona jawab apa.
            “Sebab Leona... sebab... Leona...se...” Leona mula tergagap-gagap. Tidak pasti sama ada dia patut berterus terang tentang perasaan dia terhadap Fayed atau tidak.
            “Sebab Leona sukakan Ayed kan?” Terjah Fayed.
            Mata Leona terbuka luas. “Macam mana Ayed...”
            “Macam mana Ayed tahu?” Potong Fayed. “Dah la Leona, Ayed dah penat nak layan hal Leona dengan kakak Leona tu. Untuk pengetahuan Leona, Ayed tak akan kembali pada Lidiya dan Ayed sama sekali tidak akan terima Leona di dalam hidup Ayed. Faham?”
            “But Ayed...”
            “No but! I’m done with all this crap. Now move, Ayed nak balik. Ayed penat tahu tak.” Marah Fayed.
            “Ayed wait! Listen to me first, please...” Lengan Fayed dirangkul bagi menghalang Fayed daripada berlalu.
            “Lepas la Leona!” Jerkah Fayed sambil menarik lengannya yang dipeluk Leona. Matanya mula melilau sekeliling. Bimbang kalau ada mata yang memerhati.
            “No! Ayed kena dengar dulu apa yang Leona nak cakap.” Semakin kuat Fayed menarik, semakin kemas rangkulannya pada lengan Fayed.
            “Ayed dah tak nak dengar apa-apa lagi dah. Lebih baik Leona balik sekarang sebelum Ayed call Papa Luq.” Ugut Fayed.
            Dengar saja nama papanya disebut, perlahan-lahan Leona melepaskan pelukan pada lengan Fayed. Dia tak nak bergaduh dengan papanya. Not now. Tanpa membuang masa, Fayed masuk ke dalam kereta dan berlalu meninggalkan Leona yang hanya berdiri memandang kereta Fayed berlalu pergi. Tangan mula meraba telefon di dalam beg. Nombor telefon Fatin ditekan.
            “Tin! Kau bagi tahu Ayed eh apa yang aku cakap dekat kau hari tu?” Soal Leona terburu-buru setelah Fatin menjawab panggilan darinya.
            “Apa kau ni Leona. Salam mana salam?” Soal Fatin pula. Kurang senang bila Leona main terjah macam tu.
            “Kau tak payah nak banyak cakap la Tin. Jawab je soalan aku tadi.” Marah Leona. Dia tak ada masa nak berbasi bagai dengan Fatin. Apa yang dia tahu, hati dia ni sikit lagi nak meletup akibat menahan rasa diperlakukan sebegitu oleh Fayed.
            “Ye, aku bagi tahu Ayed. Kenapa?” Soal Fatin polos.
            “Bodoh la kau. Yang kau bagi tahu Ayed tu dah kenapa? Kan aku dah cakap yang aku akan cakap sendiri dekat Ayed nanti.” Bertambah-tambah marah Leona bila mendengar jawapan Fatin.
            “Eh kau, sesuka hati je bodoh kan aku ye. Kau ingat kau tu cerdik sangat? Yang kau sukakan abang tu dah kenapa? Macam dah tak ada lelaki lain dekat luar sana. Bekas kakak kau juga yang kau nak.” Balas Fatin tanpa rasa bersalah. Dia ni nampak saja lembut, tapi mulut boleh tahan juga. Itu pun kalau bercakap dengan orang yang kurang ajar macam si Leona ni lah.
            Semakin merah muka Leona akibat menahan marah. Kalau disimpan, agaknya boleh dapat penyakit hypertension dia nanti. “Kau! Suka hati aku lah nak sukakan siapa pun. Yang kau sibuk kenapa?”
            “Eh, aku tak ingin pun nak sibuk hal kau lah. Kau juga yang cari aku dan cerita dekat aku tentang semua ni. Salah kau la. Yang kau nak marah aku kenapa?!” Pap! Fatin memutuskan panggilan.
            “Tak guna punya perempuan!” Jerit Leona sekuat hati. Keadaan sekeliling semakin gelap menandakan hari menghampiri waktu maghrib. Dekat nak maghrib masih terpekik terlolong dekat luar. Elok sangat lah tu.


           
           

           
           
           
             



20 February 2016

Ivy Raihana Bab 15

BAB 15
“BUAT apa dekat sini?” Soal Fayed lagi dengan kaki mula melangkah menhampiri Ivy, Puan Fadilah dan Fatin. Matanya pula hanya terarah pada Ivy sahaja. Ivy kaget. Tak tahu nak jawab ke tidak pertanyaan Fayed itu. Kalau jawab, nak jawab apa?
            “Saya tanya awak cik kak minawel.” Suara Fayed kedengaran tegas.
            “Fayed!”
            “Ayed!”
            Puan Fadilah dan Fatin bersuara serentak. Terkejut dengan kata-kata Fayed. Puan Fadilah memandang ke arah Fayed dan Ivy silih berganti. Dah kenal lama ke budak berdua ni? Fatin pula memandang ke arah Puan Fadilah dengan persoalan yang sama.
            Ivy bangun berdiri memandang ke arah Fayed dengan mata yang tajam. Hilang sudah rasa kaget, diganti pula dengan rasa membahang. Gelaran apa pula yang Fayed bagi dekat dia hari ni. “What did you call me?” Soal Ivy dengan nada tertahan.
            Fayed terdiam. Baru tersedar yang dia tersasul memanggil Ivy dengan nama minawel. Tangannya mula naik mengusap belakang leher. Ivy menarik nafas dalam. Memang silap besar dia datang ke sini hari ini.
            “Acik Fad, Ivy balik dulu.” Ivy menarik tangan Puan Fadilah untuk bersalam. Kemudian dia bersalam dengan Fatin pula. “Terima kasih sebab hidangkan akak air. Akak balik dulu Tin.” Usai berkata, Ivy melangkah ke arah pintu yang terbuka luas. Puan Fadilah dan Fatin pula hanya diam memandang. Langsung tidak terkeluar suara dari mulut masing-masing.
            “Cik kak wait.” Kata Fayed yang mengejar Ivy dari belakang.
            Ivy yang sedang berdiri di hadapan pintu pagar rumah menoleh ke arah Fayed. “Ivy. Nama saya Ivy.” Ivy bersuara perlahan sebelum kembali melangkah ke keretanya.
            Fayed mencapai lengan Ivy. Menghalang Ivy daripada terus berlalu pergi. “Okay fine! What are you doing here Ivy?” Nama Ivy sengaja ditekankan.
            Ivy memandang tangan Fayed yang melekat di lengannya. Pertama kali... Pertama kali Fayed menyentuh dia walaupun berlapik. Hati mula tidak tenteram. “Not important for you to know Mister asam keping.” Jawab Ivy dengan mata yang memandang tajam ke dalam anak mata Fayed. Seboleh mungkin cuba menyembunyikan rasa hatinya.
            “You!” Tangan Fayed di lengan Ivy semakin kemas genggamannya. “Saya dah panggil nama awak elok-elok kan. Tak boleh ke awak panggil nama saya elok-elok juga?” Soal Fayed dengan marah.
            “Awak yang mula dulu okey. Minawel tu apa? Minah sewel kan?” Soal Ivy dengan nada yang sama. Rasa marah kepada Fayed kembali semula bila Fayed mengungkit tentang nama.
            “No!” Jawab Fayed dengan tegas, cuba berdalih.
            “Huh! Jangan nak tipu la.” Ivy menarik lengan yang masih dipegang oleh Fayed. Kemudian dia menyilangkan tangan ke badannya. “Awak ingat awak je yang ada gelaran macam tu untuk saya? Saya pun ada juga la.”
            “Apa?”
            Ivy senyum senget. “Aping!”
            “What?” Mata Fayed membuntang. “A pink? Yang K-pop tu ke?” Soal Fayed dengan nada tidak puas hati.
            Mata Ivy pula yang membuntang. “Awak tahu K-pop?” Soal Ivy dengan nada tidak percaya.
            “Tin yang minat K-pop. Ish! But why A pink? Awak tahu tak yang A pink tu perempuan? Jangan nak mengarut la cik kak.” Marah Fayed. Kalau ye pun bencikan dia, jangan la gelarkan dia dengan nama kumpulan perempuan macam tu. Geli tahu tak.
            “Hei, awak tu yang jangan nak mengarut sangat. A pink apa nya. Aping la. A P I N G... Aping!”
            “Aping stand for asam keping?”
            “Yes!”
            Fayed angkat tangan tanda surrender. “Minawel is much better than Aping though. I win.” Fayed gelak jahat. Entah apa la yang minah depan dia ni duk mengarut.
            “You!” Jari telunjuk Ivy tegak di hadapan Fayed. Tahap kemarahan dia kini memuncak. Dah la bagi gelaran yang bukan-bukan dekat dia. Dan sekarang Fayed perli dia pula. Macam mana la dia boleh jatuh suka dengan lelaki tak semenggah macam Fayed ni. “Dah lah, saya nak balik.”
            Fayed kembali mencapai lengan Ivy. “Wait. Kenapa datang sini?” Soal Fayed. Seingat dia sudah hampir seminggu Ivy diam membisu. Tup... Tup... Ivy muncul dekat rumah dia. Itu yang dia pelik, terus terjah Ivy dengan soalan macam tu.
            “Buat apa nak tahu?” Ivy menjeling. Fayed pula sudah mendengus geram.
            “Boleh tak kalau soalan saya jangan dijawab dengan soalan juga? Ke memang jenis yang tak pandai nak jawab soalan? Marah Fayed. Geram betul dia dengan Ivy. Memang suka cari pasal betul.
            Ivy turut mendegus geram. Geram dengan Fayed yang tahu nak marah saja. “Orang datang sebab nenek okey. Bukan nak mengendap awak.” Jawab Ivy dengan sinis. Seperti sudah dapat mengagak maksud di sebalik soalan Fayed.
            Tangan dirapatkan ke dada dan mata merenung jauh ke dalam anak mata Ivy. “Kenapa dengan nenek?” Soal Fayed lagi.
            “Ish banyak soalan betul la. Dah lah, saya nak balik.” Ivy terus berpusing dan bersedia untuk kembali melangkah. Namun langkah kakinya terhenti bila mendengar soalan ketiga daripada Fayed.
            “Kenapa dah lama tak mesej?” Soal Fayed dengan riak bersahaja. Kalau tak silap, sudah hampir seminggu Ivy tidak menghantar sebarang mesej kepadanya. Memang la terasa aman bila langsung tiada gangguan mesej daripada Ivy, tapi rasa pelik bila kebiasaan yang satu itu tiba-tiba terhenti.
Kalau ikutkan masa mula-mula dulu memang dia agak annoying juga bila Ivy asyik hantar mesej saja. Tapi sekarang dia sudah terbiasa pula. Gigih juga budak ni mesej dia walaupun dia langsung tak balas semua mesej tu. Seumur hidup dia belum pernah jumpa perempuan pelik macam Ivy ni. Ye la, macam mana nak jumpa kalau dah dari dulu yang dia nampak Si Lidiya saja. Apa motif sebenar Ivy mesej dia pun tak tahu la.
            “Well... well... well...” Ivy berjalan ke arah Fayed dengan tangan bersilang ke badan. “Rindu mesej saya ke mister?” Soal Ivy dengan riak nakal. Hati dia tiba-tiba menggedik bila mendengar soalan yang tidak terduga daripada Fayed. Nak gelak guling-guling boleh tak?
            “Hell no!” Fayed angkat kedua belah tangan tanda surrender. “Jangan nak perasan sangat lah cik kak.” Jelingan diberikan kepada Ivy. Menyesal pula tanya macam tu tadi.
            “Eleh... malu pula nak mengaku rindu.” Ivy mencebik sebelum tersenyum. Fayed rindu dia? Homaiii...
            “Awak ni memang suka mengarut kan cik kak. Kalau bab mengarut bagi dekat dia lah.” Fayed mengecilkan mata.
            “Mengarut apa pula?”
            “Saya rindu awak.”
            “Oh really?” Ivy sudah tersengih. Kenapa macam merdu saja kedengaran suara Fayed tadi.
            Fayed tolak dahi Ivy dengan jari telunjuk. “Jangan nak perasan!”
            Ivy tarik muncung sebelum kembali tersenyum. “Well mister, itu bukan mengarut. Itu kenyataan. Kalau tidak, tak kan awak tanya saya macam tu tadi, kan?” Ivy angkat kening.
            Fayed bergerak ke depan mendekati Ivy. Semakin lama semakin rapat dengan mata yang memandang ke dalam anak mata Ivy. Kaki dan tangan menjadi kaku dan jantung Ivy mula berdentam dentum tak sudah. Fayed semakin tunduk merapat. Mata Ivy tunak memandang ke arah mata Fayed. Oh tuhan... Tangan Ivy melekap pada dada sendiri. Kenapa makin lama makin galak pula jantungnya mengepam darah.
            “Saya rindu awak? In your dream minawel.” Bisik Fayed sebelum mengenyitkan mata dan berlalu pergi meninggalkan Ivy.
            Ivy menarik nafas dalam dengan mata yang terpejam. “Tak guna punya asam keping.” Tangannya naik mengetuk kepala sendiri. “Apa yang kau dah buat ni Ivy? Kenapa menggedik sangat dengan si Aping tu?” Bebel Ivy lalu melangkah ke arah kereta yang diparkir di luar pagar rumah Fayed.

            Berdentum bunyi pintu kereta yang ditutup dengan kuat. Tangannya diletakkan pada dada sebelah kiri. “Kenapa jantung aku ni dari tadi tak nak rileks. Asyik dup dap dup dap saja. Oh tuhan, kenapa dengan aku ni?” Ivy menghantukkan kepala pada steering kereta. Enjin kereta dihidupkan dan kereta dipandu laju meninggalkan kawasan perumahan Fayed.

16 February 2016

Ivy Raihana Bab 14

BAB 14
USAI solat subuh, Ivy tidak kembali tidur seperti kebiasaannya. Katil yang berselerak dikemas rapi kemudian jendela di dalam biliknya dibuka luas-luas membiarkan angin sejuk masuk. Mata terpejam dan nafas ditarik dalam. Menikmati kesegaran suasana pagi di kampung. Memandangkan hari ini dia cuti, dia bercadang untuk mengemas rumah Nek Munah sampai licin. Biar terbuntang mata Nek Munah melihat cucunya yang rajin ni. Hati Ivy berbisik nakal.
            Selesai mengemas bilik, Ivy keluar mengemas di ruang tamu pula. Tak ada apa sangat yang perlu dikemaskan pun, rumah Nek Munah bukan bersepah sangat. Cukup sekadar menyapu habuk saja lah. Selesai tugasnya di ruang atas, Ivy bergerak ke dapur. Dari tadi dia dengar neneknya berperang di dapur seorang diri. Entah apa agaknya yang nenek dia masak hari ini.
            “Masak apa tu nek?” Soal Ivy sambil melangkah turun ke ruang dapur.
            Nek Munah menoleh ke arah Ivy seketika. “Siapa yang tegur nenek tadi?”
            Ivy tarik muncung. Itu nak perli dia lah tu. “Tangga tu yang tegur nenek.” Jawab Ivy lalu melabuhkan duduk di atas kerusi.
            Terlepas ketawa di bibir Nek Munah. “Awal pula bangun hari ni.” Sindir Nek Munah. Sindir-sindir manja saja.
            “Tak tidur lepas subuh tadi nek.” Ivy kenyit mata ke arah Nek Munah. Kemudian matanya terarah pada hidangan di atas meja. “Nasi lemak pagi ni nek?”
            “Iye, kan hari ni Ivy tak kerja. Nenek masak yang berat sikit. Boleh makan sampai kenyang.” Ivy tersenyum mendengar jawapan Nek Munah. Ini yang buat dia sayang dekat nenek dia ni. Nek Munah memang dah tahu sangat dengan selera dia. Suka manjakan dia dengan makanan. Itu yang buat Ivy sayang nak tinggalkan Nek Munah seorang diri. Untuk kepentingan perut sendiri rupanya.
            Nek Munah menghampiri Iivy dengan sepinggan kuih ketayap yang baru siap. “Nah, kuih kegemaran kamu.”
            “Waa nenek... sedapnya.” Tidak tertelan air liur melihat kuih kegemaran di atas meja. Kan dah cakap, Nek Munah memang suka manjakan dia dengan makanan. “Tapi banyak sangat ni nek, mana mampu Ivy nak habiskan semua.”
            “Ala makan je dulu.” Kata Nek Munah dengan tangan sibuk menyendukkan nasi ke dalam pinggan Ivy. Kemudian mereka hanya diam menikmatin sarapan pagi.
            “Nek...”
            “Hurm...”
            “Yang nenek pergi kenduri dua bulan lepas tu kenduri apa ye nek?” Soal Ivy tiba-tiba.
            Nek Munah memandang ke arah cucunya. “Kenduri yang mana?”
            “Ala nenek ni. Yang kenduri dekat rumah Fayed tu la.”
            “Ooo... Kenduri doa selamat sempena Fayed balik kerja dekat sini.”
            “Sebelum ni Fayed tinggal dekat mana?” Soal Ivy penuh minat. Sudah lama dia ingin bertanyakan tentang Fayed tapi selalu lupa. Memandangkan hari ni dia tak dapat nak buat operasi, jadi lebih baik dia menemu ramah neneknya tentang Fayed. Orang cakap kalau tak nampak muka, dengar nama saja pun jadi lah. Naa... kau dah kenapa Ivy?
            Nek Munah memandang ke arah Ivy, lama. “Nak merisik tentang Fayed ke?” Soal Nek Munah dengan penuh tanda tanya.
            “Erk!!!” Iivy tercengang. Lupa pula yang dia pernah kantoi dengan Nek Munah pasal si Fayed ni. Itu la, teruja lebih bercerita dengan Aieen tentang Fayed sampaikan terlupa yang Nek Munah ada sama dalam kereta.
            Ivy menggaru pelipis manakala Nek Munah pula sudah tarik senyum. “Fayed sambung belajar dekat Kanada dekat lima tahun. Awal tahun hari tu dia balik Malaysia.” Jelas Nek Munah.
            “Ooo...” Ivy angguk tanda faham kemudian dia hanya diam menikmati makanan yang masih berbaki.
            “Tak nak tahu ke Fayed tu dah berpunya ke belum?” Soal Nek Munah.
            Pantas Ivy angkat kepala memandang ke arah Nek Munah. “Nenek tahu ke?” Soal Ivy dengan mata terbuntang. Wah... ini sudah bagus. Nenek dia sudah terlebih update pula.
            Laju Nek Munah menggeleng. “Nenek tak tahu.” Jawab Nek Munah dengan senyuman yang cuba disembunyikan. Jelas kelihatan riak teruja di wajah cucunya tadi. Ivy ni memang betul-betul sukakan Fayed ke? Bisik hati kecil Nek Munah.
            Bahu Ivy melurut ke bawah. “Nenek ni, buat suspen saja lah.” Kuih ketayap dicapai dan disumbatkan ke dalam mulut. Kembali merudum semangat dia untuk mengenali Fayed dengan lebih dekat.
            “Malam tadi ayah kamu telefon.” Nek Munah mengalihkan topik perbualan mereka.
            “Ayah cakap apa?” Soal Ivy acuh tak acuh. Sejak dia mula kerja di kedai bunga Kak Liza, hubungan dia dengan Tuan Ilias bertambah dingin. Dia tahu yang ayahnya tidak suka dengan kerja yang dia lakukan sekarang. Tetapi dia juga tidak berminat untuk bekerja dengan syarikat ayahnya. Dua-dua keras kepala, dua-dua ego. End up, ayah dia sudah tidak menghubungi dia lagi.
            “Ayah kamu tanya khabar kamu dengan nenek.” Jawab Nek Munah ringkas.
            “Kenapa ayah tak call tanya Ivy sendiri.” Kadang terasa juga bila ayahnya lebih senang bertanya khabar tentang dia daripada neneknya.
            “Ada kamu telefon ayah kamu tu, tanya khabar dia sihat ke tidak?” Soal Nek Munah pula. Ivy menggeleng lemah. “Jangan kamu harapkan ayah kamu Ivy sedangkan kamu sendiri tidak langsung telefon dia untuk bertanya khabar. Siapa yang patut hubungi siapa sebenarnya?” Soal Nek Munah. Sungguh dia tidak suka dengan apa yang terjadi sekarang. Terbukti lah Ivy ikut perangai Ilias, keras kepala.
            Nek Munah bangun dari duduknya. “Nenek nak ke belakang sekejap. Nanti jangan lupa telefon ayah kamu tu.” Usai berkata Nek Munah terus melangkah keluar meninggalkan Ivy sendirian.
            Sampai bila Ivy? Sampai bila tak nak cakap dengan ayah? Bisik hati kecil Ivy. Tanpa membuang masa tangannya mencapai telefon di sebelah dan nombor telefon Tuan Ilias dihubungi. Waktu sekarang mesti ayahnya sedang berehat di rumah.
            “Assalamualaikum...” Kedengaran suara Tuan Ilias memberi salam. Tanpa teragak-agak Ivy menjawab salam ayahnya itu.
            “Ayah sihat?” Soal Ivy perlahan.
            Lama Tuan Ilias diam sebelum menjawab... “Sihat. Ada apa Ivy call ayah?”
            Ivy menarik nafas dalam. “Ayah... I’m sorry.” Kata Ivy perlahan.
            “What for?”
            “Sebab degil, tak ikut cakap ayah.” Jawab Ivy tanpa berselindung. Memang itu kenyataannya. Dia memang seorang yang degil dan keras kepala. Juga tidak suka dipaksa.
            Kedengaran Tuan Ilias mengeluh perlahan. “Macam mana kerja? Tak penat ke? Susah tak?” Soal Tuan Ilias.
            Terbias senyuman di bibir Ivy. Dia dapat rasa yang hati ayahnya sudah mula lembut. “Okey ayah, tak ada lah susah mana. Penat tu biasa lah. Semua kerja pun penat.” Jawab Ivy.
            “I just want the best for you Vy. I want the best for my little princes. Sebab itu lah ayah nak Ivy kerja dengan ayah.”
            “Ini pun dah cukup baik untuk Vy ayah. Ivy suka buat semua ini. Kalau ayah nak yang terbaik untuk Ivy, tolong izinkan Ivy lakukan apa yang Ivy. Please ayah.” Rayu Ivy. Dia sudah penat bergaduh dengan ayahnya.
            Sekali lagi kedengaran Tuan Ilias mengeluh. “Ayah ikut cakap Ivy sebab ayah sayangkan Ivy, sangat-sangat.”
            Ivy meloncat gembira. “Thanks ayah!” Jerit Ivy sekuat hati.
            “Tapi kalau Ivy rasa nak berubah angin, tangan ayah sentiasa terbuka untuk menerima Ivy di sini.” Sambung Tuan Ilias lagi.
            “Thanks ayah! Thanks so much! You are the best father in the world!” Jerit Ivy lagi. Terasa ringan kepalanya bila masalah di antara dia dan ayahnya selesai. Rasa bebanan yang bertimbun seperti baru saja diangkat dan dicampakkan ke dalam laut. Betul lah orang cakap, kalau kita degil dengan kedua ibu bapa kita, hidup memang tak senang. Rasa terbeban sangat.
            “Ya... Ya... Now I’m the best la sebab ikut cakap Ivy. Kalau tidak, I’m the worst father in the world lah ye.” Usik Tuan Ilias.
            “Ayah...”
            Tuan Ilias ketawa. “Ayah gurau saja. Ni nenek buat apa? Ivy tak tolong nenek ke dekat sana.”
            “Nenek ada dekat luar. Ivy baru siap mengemas lah ayah. Tinggal dengan nenek mana boleh berlagak diva. Nanti kena piat telinga.” Adu Ivy manja.
            Tuan Ilias ketawa lagi. “Memang patut pun nenek piat telinga Ivy tu. Budak degil.”
            “Degil ikut perangai ayah juga.”
            “Eh budak ni. Dah la, ayah nak keluar date dengan mama. Nanti kirim salam nenek.”
            “Untung la... Alright ayah. Kirim salam mama juga.” Ivy tarik senyum setelah menamatkan perbualan dengan Tuan Ilias. Ah sungguh dia rasa lebih tenang sekarang. Tiada lagi salah faham di antara dia dengan ayahnya.
            “Nenek, ayah kirim salam.” Jerit Ivy. Entah Nek Munah dengar ke tidak. Matanya kembali tertacap pada kuih ketayap yang masih banyak di dalam pinggan. “Hurmm... Aku nak buat apa ye dengan kau kuih?” Ivy mengetuk dagunya dengan jari telunjuk.
            Ting! Idea sudah mari. “Sebab aku tengah happy sekarang, apa kata aku share kau dengan orang lain.” Kedua belah keningnya diangkat tinggi.
Pantas Ivy berjalan ke arah pintu dapur. Kelihatan Nek Munah sedang terbongkok-bongkok di bawah pokok rambutan. Entah apa la yang neneknya sedang lakukan tu. “Nek, kalau Ivy bagi dekat kawan Ivy siikit kuih tu boleh tak?” Jerit Ivy di depan pintu dapur.
Nek Munah bangun berdiri tegak. “Bagi la Ivy.” Jawab Nek Munah sebelum kembali membongkok.
“Terima kasih nenek. Ivy nak keluar sekejap tau.” Jerit Ivy lagi.
“Ye, jangan lama sangat.” Balas Nek Munah tanpa memandang ke arah Ivy. Tanpa membuang masa Ivy terus bergerak mengisi kuih ke dalam bekas. Next mission is on!

IVY berdiri tegak di hadapan pagar rumah dua tingkat itu. Ivy si kamikaze. Orang dulu-dulu cakap, kalau tak dapat tengok muka orangnya, dapat tengok atap rumah pun jadi lah. Ini lah yang Ivy sedang lakukan sekarang. Dapat tengok rumah Fayed je bibir dah merekah dengan senyuman. Dia pernah datang ke sini dulu jadi tidak susah untuk mencari rumah ini. Agak-agak kalau Nek Munah tahu dia ke sini kena pancung ke tidak dia nanti? Tanpa teragak-agak Ivy menekan loceng di tepi pintu pagar. Seketika kemudian pintu pagar itu terbuka dan kelihatan seorang gadis berjalan ke arah Ivy.
            “Ye, cari siapa?”
            “Err... Puan Fadilah ada?” Soal Ivy perlahan.
            “Ummi ada dekat dalam. Kakak ni siapa ye?” Soal Fatin sambil melirik ke arah Ivy atas bawah. Cantik pula kakak ni. Macam best je bila pandang lama-lama.
            “Akak cucu Nek Munah, datang bawa kuih yang Nek Munah buat untuk Puan Fadilah.” Ivy menghulurkan bekas ditangan.
            “Ooo cucu Nek Munah. Jemput la masuk akak. Saya Fatin, anak ummi yang bongsu.” Fatin menarik tangan Ivy untuk masuk ke dalam rumah.
            “Eh, tak apa. Dekat sini saja.” Ivy menolak tangan Fatin yang menarik tangannya untuk masuk ke dalam. Peramah betul Fatin ni, berbeza dengan Fayed yang asyik buat muka stone tu.
            “Alaaa... masuk la dulu akak, jumpa dengan ummi.” Ajak Fatin  lagi.
            “Err...” Jantung Ivy mula berdegup kencang. Kalau masuk dalam kemungkinan besar dia akan jumpa dengan Fayed. Dia tak nak macam tu, dia belum bersedia. Perancangan awal dia hanya lah untuk menghantar kuih kepada Puan Fadilah saja. Plus, nak tengok rumah Fayed, bukan Fayed. Diulang, bukan nak jumpa dengan Fayed.
            “Urmm... tak apa lah Fatin, lain kali ye akak masuk dalam.”
            “Lain kali tu entah bila la akak. Jom la, jangan segan. Nek Munah tu dah macam nenek Fatin juga tau. Kawan baik ummi kut. So, akak boleh la jadi kawan baik Fatin pula.” Kata Fatin dengan nada yang riang. Entah kenapa hati dia betul-betul terpikat saat melihat wajah Ivy tadi. Terpikat untuk dijadikan kawan.
            “Tapi...” Ivy cuba mencari alasan tetapi langsung tidak terlintas di fikirannya sekarang.
            “No but! Lets go...” Sekali lagi Fatin menarik tangan Ivy untuk masuk ke dalam rumahnya.
Setelah masuk ke dalam rumah Puan Fadilah, mata Ivy mula melilau melihat keadaan sekeliling. Suasana sepi langsung tidak kelihatan penghuni di dalam rumah tersebut.
“Akak duduk sekejap, Tin panggilkan ummi.” Kata Fatin dan Ivy hanya angguk saja. “Oh ye, nama kakak siapa ye?” Soal Fatin sebelum sempat kakinya melangkah meninggalkan Ivy.
“Nama kakak Ivy.” Jawab Ivy dengan senyuman yang kekok.
“Okey, Kak Ivy tunggu sekejap ye.” Laju kaki Fatin bergerak ke arah dapur mencari ummi nya. Seketika kemudian Fatin keluar bersama Puan Fadilah dan Farra. Mereka semua tersenyum ke arah Ivy.
“Cucu Acik Mun ye?” Soal Puan Fadilah. Pantas Ivy bangun untuk bersalam dengan Puan Fadilah dan Farra.
“Ye puan.” Jawab Ivy.
“Eh apa pula puan. Panggil Acik Fad je.” Kata Puan Fadilah mesra. Fatin dan Farra pula hanya ketawa.
“Nama kakak, Kak Farra. Anak sulung Acik Fad.” Farra mencelah.
“Ouh... Saya Ivy, cucu Nek Munah.” Kata Ivy dengan senyuman segan. Sekarang baru nak segan. Masa nak buat tadi tak terfikir pula tentang segan ni semua.
“Jom duduk bersembang dengan kami. Ke dah nak balik dah?” Soal Puan Fadilah.
“Err...” Tiba-tiba Ivy jadi teragak-agak pula. Kalau boleh nak saja dia pecut keluar dari rumah ni sekarang. Menyesalnya datang sini walaupun Puan Fadilah dengan anak-anak menerima baik kedatangan dia. Macam mana kalau Fayed nampak dia dekat sini nanti. Ivy mengetuk kepala sendiri. Kenapa sekarang baru kau nak fikir pasal itu semua Vy? Bisik hati kecilnya.
“Duduk la dulu Ivy, sembang-sembang dengan kami. Nek Munah tu pun bukan orang lain dengan kami. Kawan rapat ummi ni ha.” Kata Farra pula. Ivy hanya mampu tersengih, tak tahu nak cakap apa lagi dah.
Puan Fadilah menarik tangan Ivy untuk duduk di sebelahnya. “Tak tahu pula yang Nek Munah ada cucu cantik macam ni.” Kata Puan Fadilah dengan senyuman di bibir membuatkan Ivy bertambah segan.
“Ivy tinggal berdua dengan Nek Munah saja ke?” Soal Farra pula.
“Ye Kak Farra. Kami tinggal berdua saja. Ouh ye, nenek ada buatkan kuih ketayap tadi.” Baru teringat tentang kuih yang dia bawa.
“Nanti cakap terima kasih dekat nenek ye. Acik memang suka kuih ketayap. Anak-anak pun sama. Kan Farra, Tin.” Laju Farra dan Fatin angguk dan Ivy tersenyum senang.
“Kak Ivy kerja ke masih belajar?”
Ketawa Ivy mendengar soalan Fatin. “Kak Ivy dah kerja dah Fatin.”
“Ooo ingatkan masih belajar, nampak macam muda sangat.” Kata Fatin. Sungguh dia ingatkan yang Ivy masih belajar tadi.
“Acik Mun ada juga cerita dekat acik yang dia tinggal dengan cucu dia. Tapi tak tahu pula yang cucu Acik Mun ni perempuan. Kenapa tak datang kenduri hari tu? Jadi, yang Acik Mun tunggu hari Ivy lah ye?” Soal Puan Fadilah.
Sekali lagi Ivy tersenyum segan. Mesti Puan Fadilah tahu yang nenek dia terpaksa tunggu lama hari tu. “Haah, nenek tunggu Ivy.”
“Laa, kenapa tak ikut nenek masuk hari tu?” Soal Puan Fadilah lagi.
Ivy tayang sengih. “Segan la acik. Ivy bukan kenal sangat kawan-kawan nenek.”
“Nak segan apa. Bukan luar biasa sangat pun kawan-kawan nenek Ivy ni.” Puan Fadilah ketawa dengan kata-kata sendiri. “Tin, pergi la buatkan air untuk Kak Ivy ni.”
“Eh tak payah la acik, Ivy sekejap saja ni.”
Tanpa mengendahkan larangan daripada Ivy, Fatin terus bergerak ke dapur untuk mengambil minuman.
“Ivy ni anak kepada anak Acik Mun yang mana?”
“Yang sulung acik. Ayah dengan mama ada dekat Kuala Lumpur.”
“Ooo jauh juga. Tak sedih ke tinggal mama dengan ayah dekat sana?” Soal Puan Fadilah lagi.
“Sedih juga. Tapi tak sampaii hati pula nak biarkan nenek tinggal dekat sini seorang diri. Ajak tinggal dekat KL pun nenek tak nak. Jadi Ivy buat keputusan untuk tinggal dengan nenek dekat sini saja.”
“Acik Mun ada juga cakap dekat acik yang dia lebih senang tinggal dekat sini. Sayang nak tinggalkan rumah katanya. Orang tua Vy, memang macam tu. Lebih suka tinggal di rumah sendiri.”
Ivy angguk setuju. “Itu la acik. Sebab itu lah kami semua tak suka nak paksa-paksa nenek.”
“Tadi Ivy cakap dah kerja kan? Kerja dekat mana?” Farra mencelah.
“Ivy kerja dekat...” Belum sempat Ivy menghabiskan bicara, kedengaran suara Fayed memanggil nama kakaknya.
“Apa pula la masalah Yed tu. Farra naik atas kejap ummi. Akak naik atas sekejap ye Ivy.” Kata Farra sebelum berlalu ke tingkat atas.
Fatin keluar menghidangkan minuman manakala Ivy pula sudah tidak senang duduk. Hati dia rasa tidak tenteram bila mendengar suara jeritan Fayed itu tadi. “Urm acik, Ivy minta diri dulu ye. Dah lama sangat tinggalkan nenek dekat rumah tu.” Ivy bangun dari duduknya.
“Eh kalau ye pun minum la air ni dulu Ivy.”
“Haah Kak Ivy, minum la air ni dulu.”
Ivy sudah serba salah. Bimbang kalau Fayed turun ke bawah dan nampak dia di sini. “Err...”
“Buat apa dekat sini?” Soal Fayed dengan suara yang garau dari arah tangga.

Ivy sudah tercengang. Habis la...