3 December 2015

Ivy Raihana Bab 5

FAYED menghidupkan enjin kereta lalu kembali berdiri di luar kereta. Orang yang lalu lalang masih ramai. Bukan orang lain pun, para pelawat dekat hospital ni juga. Macam-macam ragam ada. Ada yang gembira, ada yang biasa-biasa saja dan tak kurang juga ada yang berduka.
            “Yed, buat apa dekat luar ni? Kenapa tak masuk dalam kereta je?” Tanya Ridhuan yang kebetulan lalu di situ.
            Fayed berpaling ke arah suara yang menegur. “Eh Wan. Aku tunggu kereta ni sejuk kejap. Panas sangat la dekat dalam ni. Kau nak balik dah ke?”
            “Aku nak balik dah la, tunggu sini buat apa lagi kan.” Ridhuan gelak.
            “Bukan ada anak bini pun dekat rumah.” Usik Fayed pula. Ridhuan sama lah dengan dia, masih bujang trang tang tang... Bukan tak nak kahwin, cuma belum jumpa calon yang sesuai. Tapi dia...
            “Tak ada anak bini pun mak aku ada dekat rumah tu tunggu aku balik la.”
            “Anak mak ke bro?”
            Ridhuan ketawa. Selalu sangat dah kena gelar macam tu dengan kawan-kawan. Dah kalis dah dengan gurauan macam tu. “Anak mak dengan ayah aku la... Kau pun mesti mak ayah kau tunggu juga kan.” Ridhuan menumbuk perlahan bahu Fayed. Kemudian mereka sama-sama ketawa.
            Ridhuan menilik jam tangannya seketika. “Aku balik dulu Yed. Jumpa esok.” Ridhuan mula mengundurkan diri.
            “Kirim salam dekat mak ayah kau Wan.” Sempat Fayed menitipkan pesanan.
            “Kau pun sama. Assalamualaikum...”
            “Waalaikumussalam.” Fayed masuk ke dalam kereta dan bersedia untuk berlalu sebelum tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi nyaring minta di angkat. Tertera nama ummi di skrin telefonnya.
            “Ada apa mi?” Tanya Fayed setelah menjawab salam Puan Fadilah.
            “Yed dekat mana ni?” Soalan berbalas soalan.
            “Yed dekat dalam kereta ummi. Baru nak gerak balik. Ada apa mi?” Soal Fayed lagi. Gear kereta kembali ditukar kepada gear parking.
            “Ni adik nak kirim roti canai. Adik nak keluar beli sendiri tadi tapi ummi tak bagi. Dah nak senja dah ni kan. Boleh tak Fayed tolong beli kan?”
            Fayed ketawa. “Fayed ingatkan apa lah tadi ummi. Boleh je. Nak roti apa? Nak berapa biji? Nak kuah apa?”
            Giliran Puan Fadilah pula tergelak. “Amboi, ada dah tu...”
            “Ada apa mi?” Soal Fayed pelik.
            “Ada gaya mamak jual roti canai...” Pecah lagi ketawa Puan Fadilah. Bergabung dengan ketawa Fayed. Ummi dia ni kadang kelakar juga.
            “Main-main pula ummi ni. Karang Yed betul-betul jadi mamak jual roti canai baru tahu.” Usik Fayed pula.
            “Ummi tak kisah. Janji halal...”
            “Tapi Yed tak pandai tebar roti canai la mi.” Kata Fayed dengan nada dibuat sedih.
            “Aihhh... betul-betul nak jual roti canai ke cik abang?” Ketawa Fayed pula yang pecah mendengar kata-kata Puan Fadilah itu tadi.
            “Dah lah ummi, Yed nak drive ni. Nanti suruh adik text Yed nak roti apa, berapa biji, nak kuah apa, ye ummi.” Fayed kembali memasukkan gear ke drive.
            “Urm Yed...”
            “Ada apa-apa lagi ummi?” Soal Fayed penuh sopan.
            “Urm... tadi dia call ummi.” Kata Puan Fadilah perlahan. Bimbang kalau emosi Fayed terganggu dengan berita yang bakal disampaikan. Tapi nak tak nak dia kena bagi tahu juga.
            “Dia? Who?”
            “You know who Yed.”
            Fayed terus terdiam. Dia tahu siapa yang ummi dia maksudkan. Tak sebut nama pun mood dia dah boleh swing. Kalau sebut nama entah apa lagi yang swing agaknya. “Dia nak apa?” Soal Fayed malas.
            “Nak Yed la. Nak apa lagi.” Pantas Puan Faridah menjawab.
            Fayed mendengus. “Ummi, Yed nak drive ni. Talk to you later. Assalamualaikum.” Fayed terus memutuskan talian sebelum sempat Puan Faridah menjawab salam darinya.
            Fayed memegang kemas steering kereta. Hati tiba-tiba rasa sakit bila teringatkan tentang dia. Kalau lah dia ada dekat depan mata sekarang, lebam juga pipi dia Fayed kerjakan. Kereta diundur perlahan dan terus berlalu meninggalkan kawasan parking farmasi. She is not here Fayed. Don’t bother to think about her.

REMANG senja semakin jelas kelihatan. Beberapa minit saja lagi, matahari akan tenggelam dan siang akan bertukar malam. Selesai membeli roti canai yang dipesan oleh adiknya tadi, Fayed terus memandu pulang.
Sampai di satu selekoh, kelihatan ada satu kereta tersadai di tepi jalan. Fayed memperlahankan pemanduan. Kelihatan pemandunya hanya menongkat dagu di tepi tingkap dengan wajah muram. Perempuan? Buat apa pula dekat tepi jalan senja-senja macam ni. Ada masalah ke? Bisik hati kecil Fayed.
Tanpa berlengah, Fayed terus memberhentikan keretanya sedikit terkehadapan daripada kereta tadi. Fayed memandang cermin sisi. Pemandu itu tadi sedang mengendap keluar dari cermin kereta sambil mengintai ke arahnya.
Ivy cuba mengintai pemandu kereta yang tiba-tiba berhenti di depan keretanya. Tapi langsung tak nampak. Cermin gelap tak hengat. Ni orang baik ke jahat? Jangan-jangan dia nak apa-apa kan aku tak? Bisik Ivy. Tanpa membuang masa Ivy terus menutup cermin dan mengunci pintu kereta. Steering lock di pegang kemas, sebagai langkah berjaga-jaga.
Fayed melangkah keluar dari kereta. Lengan bajunya yang sudah dilipat hingga siku diperkemaskan. Tadi dah nampak muka, tapi sipi saja lah. Sekarang dah tak nampak langsung. Cermin pun dah dinaikkan. Ada masalah apa agaknya perempuan ni ye.
Ivy memandang ke arah lelaki yang sedang berjalan ke arahnya. Dari jauh nampak macam kenal. Tapi dia tak cam sangat. Pandangan mata difokuskan ke arah raut wajah lelaki itu. Semakin lelaki itu menghampiri, semakin pantas jantungnya berdegup. Please tell me that this is so not real.
Fayed mengetuk cermin kereta yang agak gelap itu. Heh, tadi mengata orang budak Ivy ni. Rupanya kereta dia pun sama gelap juga. Wajah yang samar-samar kelihatan itu seperti teragak-agak untuk menurunkan cermin. Sekali lagi Fayed mengetuk cermin kereta dan mengarahkan supaya cermin itu diturunkan dengan segera.
Ivy mengeluh perlahan. Dalam ramai-ramai manusia, kenapa la asam keping ni pula yang datang. Dengan teragak-agak Ivy menurunkan cermin keretanya.
“Hai asam keping!” Ivy melambaikan tangan dengan sengihan. Jangan la pak cik ni nak menyembur dia dekat sini pula.
“Minah sewel?!” Fayed membeliakkan mata. Dalam ramai-ramai manusia, kenapa la dia pilih untuk berhenti depan kereta minah sewel ni pula. “Buat apa dekat sini? Dah tak ada kerja sangat, nak tayang muka dekat tepi jalan ni pula?” Soal Fayed garang. Tiap kali jumpa dengan minah sewel ni asyik nak marah saja dia rasa.
“Amboi asam keping, sedap mulut je mengata orang.” Ivy menjeling Fayed yang sedang berdiri sambil bercekak pinggang di depannya. “Tak nampak ke orang tengah cuci kain ni?” Sindir Ivy geram. Mulut tu kalau tak mengata orang memang tak boleh agaknya.
Fayed menyilangkan tangannya ke dada. “Ooo... Rajin pula minah sewel ni cuci kain dekat tepi jalan ni ye. Kalau macam tu gteruskan lah ye. Hari pun dah nak malam ni, saya balik dulu.” Fayed bersuara lembut dan tersenyum sinis sebelum berlalu ke arah keretanya.
“Erk...” Ivy terus keluar dari kereta nya. “Weh asam keping!” Jerit Ivy. Asam keping pun asam keping lah. Dia saja lah harapan nusa dan bangsa kau sekarang Ivy.
Fayed tidak mengendahkan jeritan Ivy dan terus melangkah ke arah keretanya tanpa berpaling ke arah Ivy walau seketika. Tanpa membuang masa Ivy terus mengejar langkah kaki Fayed. “Asam keping!!!” Jerit Ivy sekuat hati.
“Stop calling me asam keping lah idiot!” Marah Fayed.
“What?! You called me idiot?!” Mata Ivy terbuntang luas. Sebelum ni minah sewel. Sekarang idiot pula. Memang kurang asam punya asam keping.
“Yeah you idiot. Mak ayah orang dah bagi nama elok-elok dipanggilnya asam keping pula.” Marah Fayed lagi. Sungguh dia geram dengan panggilan asam keping tu.
“Helloooo mister! Awak panggil saya minah sewel boleh pula? Jangan harap orang nak hormat orang lah kalau dah awak sendiri pun tak tahu nak hormat orang.” Marah Ivy. Bengang juga dengan kata-kata Fayed itu tadi. Tahu pula marah bila orang panggil dia dengan panggilan macam tu. Tapi dia nak panggil orang macam-macam tak apa pula.
Setepek kena dekat muka Fayed. Pipi dia rasa kebas tiba-tiba. Rasa macam baru kena tampar. “Nak apa?” Soal Fayed dengan marah yang masih bersisa. Kalau bergaduh dengan minah ni, sampai esok pun tak habis.
“Cakap elok-elok tak boleh ke? Asyik nak marah je.” Kata Ivy dengan nada yang sama.
Fayed mendengus geram. Hari dah makin gelap. Lagi lama dia layan kerenah Ivy, lagi lama lah dia dekat sini. “Fine! Nak apa cik adik?” Soal Fayed dengan nada tertahan.
“Tolong la...” Pinta Ivy dengan nada yang sedikit rendah berbanding tadi.
Boleh perlahan volume rupanya minah ni. “Tolong apa?” Soal Fayed sambil berpeluk tubuh. Ivy memuncung ke arah keretanya. Minta Fayed tolong tengokkan kereta dia yang tersadai dekat tepi jalan.
“Call me nicely then I’ll help you.” Ivy telan air liur sendiri. Nak panggil apa? Abang? Euwww... Nak panggil nama tak tahu la pula nama asam keping ni apa.
“Asam kepinggg...” Panggil Ivy dengan nada meleret.
Fayed terus berpaling untuk masuk ke dalam keretanya namun sempat ditahan oleh Ivy. “Kenapa pula?” Soal Ivy cemas.
“Told ya! Call me nicely then I’ll help you. If not, goodbye cik adik.”
“Dah panggil elok-elok dah tadi. Asam keping versi lembut cair leleh dah. Apa lagi yang tak cukup nya?” Bentak Ivy.
“Elok apa macam tu? My name is not asam keping lah.” Marah Fayed. Dia ingat call me nicely yang aku cakap tu refer kepada cara dia panggil ke. Kenapa ke laut sangat pemikiran minah ni.
“What should I call you then? Saya tak tahu pun nama awak siapa. Awak bukan nak kenalkan diri pun. Bila orang panggil asam keping marah pula.” Ivy sudah mula membebel.
“Fine! Nak tolong apa ni?” Fayed beralah. Langkah kakinya di atur ke arah kereta Ivy semula.
“Eh kejap lah, nama awak apa? Nak panggil apa ni?” Ivy kembali mengejar langkah kaki Fayed. Dari tadi asyik main kau lari aku kejar saja.
“Tanya Nek Mun nanti lah. Ada masalah apa ni?”
“Pula. Habis tu saya nak panggil awak apa?”
“Apa-apa saja lah. Ada masalah apa ni?” Sekali lagi Fayed menyoal.
“Panggil asam keping karang, marah pula...”
Fayed bercekak pinggang. “Jangan nak banyak cakap bleh tak? Nak saya tolong ke tak nak?” Marah Fayed kembali semula. Banyak bebel la budak ni. Orang dah nak tolong lagi dia nak membebel.
“Yela, yela... saya panggil awak saja lah.” Ivy menjuihkan bibir. “Tak tahu kenapa tiba-tiba tak boleh nak tuakr gear ni ha.” Ivy menunjukkan ke arah gear keretanya.
Fayed duduk di tempat pemandu. Tangannya memegang kemas gear kereta Ivy dan mencuba untuk menukarkan gear tersebut kepada drive tetapi tidak berjaya. Berkali-kali dia mencuba, satu pun  tidak berhasil.
Hari sudah mula gelap. Duduk berdua macam ni dalam keadaan gelap sangat tidak menyenangkan Fayed. Kereta yang lalu lalang pula langsung tidak ada yang berhenti. Susah betul nak minta tolong.
“Awak tunggu kejap, saya cuba call kawan saya.” Fayed bergerak sedikit menjauh. Nombor telefon rakan-rakannya di dail satu persatu untuk mendapatkan bantuan.

Ivy hanya memandang kelakuan Fayed dari kejauhan. Lalu dia mengeluh perlahan. Dari tadi tak dapat call nenek. Mesti nenek dah risau ni. Tangan mula menggaru sana sini. Gatal akibat digigit nyamuk. Fayed masih lagi bersembang di telefon.
“Ini Abang Amir ke?” Soal Fayed. “Saya Fayed. Saya dapat nombor telefon abang daripada kawan saya.”
“Ye saya Amir. Ada apa Fayed?” Jawab yang di sana pula.
“Abang boleh tolong saya tak? Kereta kawan saya rosak la bang. Ada dekat tepi jalan. Abang boleh datang sini?”
Dari kejauhan Ivy mendengar Fayed memperkenalkan dia sebagai kawan. Terharu pula rasa. Gerak laku Fayed dipandang atas bawah. Kenapa hati dia berdebar tiba-tiba ni? Pandangan mata Fayed yang tajam kalau tengok dari sisi nampak sangat memukau. Muka yang panjang, hidung yang sedikit mancung dan kulit yang putih membuatkan Fayed kelihatan agak kacak di matanya.
“Sekajap lagi abang mekanik sampai.” Suara garau Fayed mengembalikan Ivy ke realiti.
“Abang mekanik?” Soal Ivy seperti orang terpinga-pinga.
Fayed angguk. “Saya dah call dia tadi, kejap lagi dia sampai.” Usai berkata Fayed berlalu ke arah keretanya pula.
“Awak nak pergi mana?” Soal Ivy cemas bila melihat Fayed sudah kembali bergerak ke keretanya semula. Dia nak tinggal aku dekat sini ke apa. Bisik Ivy.
“Saya nak tunggu abang mekanik tu dekat dalam kereta saya.” Jawab Fayed tanpa memandang Ivy.
“Habis tu saya?” Soal Ivy dengan nada risau.
Fayed mengeluh perlahan dan berpaling ke arah Ivy. “Awak tunggu la dekat dalam kereta awak.” Jawab Fayed dengan nada bosan. Penat lah nak layan kerenah budak ni.
“Tapi gelap ni, saya takut.” Jawab Ivy dengan suara merengek.
“Saya lagi takut kalau kita duduk berdua dalam gelap.” Fayed terus berlalu tanpa mempedulikan Ivy yang masih memandang ke arahnya.
Ivy mendengus dan terus berlalu ke arah keretanya. Syukur lah Ivy. Dia nak tolong kau ni pun kira bagus dah.

“MEMANG tak boleh nak buat apa la Yed. Kena tolak masuk bengkel juga.” Abang Amir mengelap tangannya dengan kain yang dia bawa.
            “Teruk sangat ke bang?” Tanya Fayed. Ivy hanya diam menyepi di sebelah. Nak mencelah, dia bukan tahu apa pun pasal kereta. Tukang servis pun orang lain. Dia tahu bawa saja.
            “Tak ada lah teruk sangat tapi tak boleh nak buat kerja dekat sini. Benda ni pun makan masa dalam dua tiga hari juga baru siap.
            Fayed memandang Ivy yang hanya diam di sebelah. “Macam mana?” Soalnya kepada Ivy. Ivy hanya angkat bahu tanda tidak tahu. Fayed mengeluh perlahan. Kalau tolak masuk bengkel budak ni macam mana? Nak balik dengan apa?
            “Okey lah bang. Abang buat lah apa yang patut, kami ikut je.” Putus Fayed.
            “Kalau macam tu abang panggil kawan abang tarik kereta ni ke bengkel ye.” Kata Abang Amir dan Fayed hanya bersetuju saja. Abang Amir terus menelefon rakannya.
            “Habis tu saya nak balik naik apa?” Bisik Ivy. Bimbang kalau Abang Amir dengar. Padahal bukan cakap pasal benda sulit pun.
            “Balik naik teksi la.” Jawab Fayed senang.
            “Tak nak lah.” Ivy menyilangkan tangan ke badan.
            “Kenapa pula?”
            “Naik teksi malam-malam tak selamat la. Itu pun tak tahu ke?” Kata Ivy dengan nada tertahan.
            “Habis tu nak duduk sini? Lagi la tak selamat.” Kata Fayed pula. Langsung tak terfikir untuk menghantar Ivy pulang ke rumahnya.
            “Okey lah Yed, kejap lagi kawan abang sampai.” Kata Abang Amir setelah memutuskan talian. “Korang berdua kalau nak balik boleh la balik sekarang. Apa-apa hal nanti abang telefon.” Sambung Abang Amir lagi.
            “Terima kasih abang.” Fayed bersalaman dengan Abang Amir sebelum kembali ke keretanya. Tanpa membuang masa, Ivy terus mengikut jejak Fayed.
            “Saya tak kira, saya nak awak hantarkan saya balik rumah sekarang juga.” Bentak Ivy. Kalau tak balik dengan Fayed, dia nak balik dengan apa? Kalau balik dengan teksi memang dia tak sanggup. Macam-macam perkara negatif dah berlegar dalam kepala dia sekarang.
            “Saya dah lewat la. Ummi dengan adik saya dah lama tunggu saya dekat rumah tu.” Jwab Fayed tanpa nada dan terus membuka pintu kereta di bahagian pemandu.
            “Habis tu awak ingat nenek saya tak tunggu saya dekat rumah? Dah la dari petang tadi saya tak dapat call nenek saya. Telefon ni tiba-tiba saja mati. Harapkan harga saja mahal, tapi hampeh.” Kata Ivy dengan mata yang berkaca.

            Fayed terdiam seketika dan memakukan pandangan ke arah Ivy. Wajah Nek Mun tiba-tiba terbayang di ruang mata. “Okey fine! Saya hantarkan. Masuk sekarang.” Kata Fayed dengan tegas. Dan tanpa membuang masa Ivy terus masuk ke temat duduk di sebelah pemandu. Bibirnya perlahan-lahan mengukir senyuman. Yed... Nama awak Fayed rupanya. Ivy simpan senyum dalam hati.

No comments:

Post a Comment