1 December 2015

Hessa, It's Me! Bab 16

AKU memandang keadaan Brew Cafe yang agak sesak dengan orang ramai. Tapi ramai dengan remaja yang datang secara berkumpulan atau hanya berdua. Nasib baik aku datang awal tadi. Sempat la grab meja dekat sebelah cermin ni. Nak harapkan Aini, memang tak la. Selalu lambat.
            “Hessa! Sorry weh aku lambat.” Panjang umur. Baru cakap dah sampai. Aini meletakkan beg tangannya di atas kerusi sebelah aku.
            “Pergi la order air dulu, nanti ramai pula orang dekat kaunter tu. Beg kau tinggal sini, biar aku yang jaga.” Masih ramai yang sedang beratur di kaunter tetapi ramai juga yang berpusu masuk ke dalam kafe ni. Kalau lambat, lama lagi la kena tunggu agaknya.
            Aini terus bergerak ke kaunter. Keadaan kafe masih bising dengan orang ramai yang keluar masuk. Balik lambat nampaknya aku hari ni. Nasib baik Niyaz okey saja bila aku beritahu yang aku nak keluar dengan Aini hari ini.
            Aini kembali semula kemeja setelah hampir lima belas minit beratur untuk membeli minuman. “So, apa cerita?” Soal Aini setelah melabuhkan duduk di sisi aku.
            “Aku nak pergi honeymoon...”  
            “Wow! Interesting. Kau nak honeymoon dekat mana?” Aini menyisip perlahan cappucino iced yang dibelinya tadi.
            Aku angkat bahu. Aku dengan Niyaz masih belum buat keputusan ke mana destinasi bulan madu kami nanti. “Aku tak tahu la Aini. Kau rasa, kat mana best untuk honeymoon?”
            “Eh, tanya aku pula. Kau yang nak pergi kan, kau la yang decide.”
            “Tapi aku tak tahu nak pergi mana la Aini. Kau pun tahu kan, aku bukannya suka berjalan.”
            Aini ketawa. “Habis tu, tak kan lah Abang Niyaz tak ada cadangan nak ke mana?” Sekali lagi aku geleng. Niyaz pun sama, tak tahu nak pergi mana. Aini mengeluh perlahan. “Kau orang berdua ni, betul ke pengantin baru? Nak pilih destinasi bulan madu pun payah bukan main. Aku tak faham betul la. Kalau pasangan lain, hari ni nikah, semalam lagi dah siap pack barang untuk bulan madu.”
            “Itu pasangan lain Aini. Kami bukan macam tu...” Jawab aku perlahan. Betul, dalam fikiran kami langsung tak terlintas tentang bulan madu. Apa yang ada hanya lah hidup bersama di bawah satu bumbung. Itu saja. Kehidupan kami suami isteri juga hanya biasa-biasa saja. Aku jaga makan pakai Niyaz dan Niyaz jaga kebajikan aku. Itu saja. Tak ada nak mesra atau romantik macam pasangan lain. Macam tinggal sebilik dengan kawan sendiri.
            “Hessa... Kenapa cakap macam tu?”
            Aku geleng dan senyum. “Tak ada apa-apa lah Aini.” Tak kan lah nak cerita dekat Aini semuanya pula.
            “Aku rasa macam ada yang tak kena saja dengan kau ni. Kau dengan Abang Niyaz okey tak?” Soal Aini lagi.
            “Kami okey la. Apa nya yang tak okey.”
            “Abang Niyaz layan kau dengan elok tak?”
            “Yes Aini.” Jawab aku tanpa nada.
            Aini angguk. “Kau cintakan Abang Niyaz ke tak sebenarnya?” Out of nowhere, tiba-tiba Aini tanya soalan macam tu.
            “Kenapa?” Aini angkat bahu. “Aku rasa kau memang cintakan dia sejak dulu lagi. Dia pun sama.”
            “Kenapa kau cakap macam tu?”
            Aini senyum. “Kadang Hessa, kita tak sedar yang kita sudah jatuh cinta. Orang di sekeliling kita saja yang perasan tentang itu semua. Same goes to Abang Niyaz. Aku rasa dia cintakan kau. Cuma dia tidak sedar tentang itu. The way he talk, the way he act and the way he concern about you tells all.”
            Betul ke? Sebab tu ke dia selalu pesan dekat aku supaya jaga diri aku untuk dia? Sebab dia cintakan aku? Tapi... Itu semua andaian Aini. Belum tentu semuanya betul. Kalau betul, kenapa dia layan aku macam biasa saja. Nothing special. Cara kami berkomunikasi pun dah macam kawan-kawan saja. “Aku tak rasa macam tu la Aini. Mungkin dia sayangkan aku sama macam aku sayangkan dia. Tak lebih daripada itu.”
            “Kalau macam tu, ke mana arah tuju perkahwinan kau sebenarnya Hessa?” Aini memandang aku dengan wajah yang serius. Tak pernah lagi Aini serius macam ni bila bercakap dengan aku. Selalunya ada saja yang nak digelakkan.
            “Aku tak tahu. Yang pasti, aku nak bahagiakan Niyaz. Itu saja.” Yup. Aku akan pastikan Niyaz bahagia di samping aku.
            “But how?” Soal Aini dengan kening terangkat. Macam mencabar aku pun ada ni ha. “Dengan jaga makan pakai dia dan berikan sepenuh perhatian kepada dia, macam tu?” Soal Aini lagi.
            “Mungkin...” Aini gelak mendengar jawapan aku. “Hadoi la! Masalah betul bila bila bercakap dengan orang yang tak pernah bercinta ni la.”
            Dah gelak pula. Pelik betul la aku dengan Aini ni. “Kau nak cakap apa sebenarnya ni Aini? Cakap terus terang boleh tak? Soal aku macam-macam, lepas tu gelak pula. Tak faham betul la aku.” Air yang masih berbaki aku minum perlahan. Semoga sejuk lah hati aku yang tengah hangat ni. Hangat-hangat tahi ayam saja. Mana boleh nak hangat membara kalau dengan Aini ni.
            Semakin galak Aini ketawa. “Kau memang wajib kena pergi honeymoon la Hessa. Then you will know how to make Abang Niyaz the happiest man in the world.”
            “Ceh... Itu nak fikir songsang lah tu. Kau belum kahwin ye Aini, jangan nak fikir lebih-lebih.” Pipi aku dah tukar warna dah agaknya. Malu la cakap pasal ni. Menyesal pula bagi tahu Aini pasal honeymoon ni tadi.
            “Aku cakap betul Hessa. Kalau kau nak bahagiakan Abang Niyaz, kau kena curahkan semua kasih dan sayang yang kau ada. Kalau kau tak cinta tak apa, sebab cinta boleh datang kemudian. Tapi bila kau dah jatuh cinta dengan Abang Niyaz, kau kena pastikan juga yang Abang Niyaz juga cintakan kau. Mesti kau tak nak kan cinta bertepuk sebelah tangan?”
            Aku geleng. Memang la. Tak ada siapa pun yang nak cinta bertepuk sebelah tangan ni oii... “Jadi, kau boleh mulakan sewaktu honeymoon tu nanti. Kau berikan sepenuh kasih dan sayang kau kepada Abang Niyaz. Aku yakin dia akan bahagia. Tapi, aku tak payah cakap lah ye apa yang kau perlu buat dekat sana nanti. Pandai-pandai lah kau fikir sendiri.” Aini gelak lagi. Rosak dah kawan aku ni.
            Serius, pipi aku bukan setakat bertukar warna pink dah ni. Dah jadi warna merah dah agaknya. “Tapi, kau boleh tolong suggest tak tempat yang best untuk honeymoon.” Serius aku tak tahu nak pergi mana. Niyaz pula dah serahkan kepada aku untuk pilih destinasi bulan madu kami.
            Aini senyum penuh makna. “Dalam negara ke luar negara?”
            “Niyaz cakap tak kisah. Tapi kan Aini, kalau boleh aku nak ke tempat yang ada pemandangan yang cantik. A great scenery because I love sight seeing. Kalau tempat sejarah pun okey.”
            “Kau ingat kau nak pergi lawatan sekolah ke apa?” Soal Aini dengan mata yang dicelik luas. Kelakar betul. Tapi memang pun. Selalunya yang ikut lawatan sekolah je pergi ke tempat-tempat sejarah macam tu.
            “Aku ada la beberapa pilihan destinasi yang nak sangat pergi. Tapi aku takut Niyaz tak setuju pula.”
            “Kau nak pergi mana?”
            Aku senyum. Dalam kepala dah terbayang-bayang dah tempat yang aku nak pergi tu. “Bosnia, Alaska atau Iceland.” Memang dah lama teringin nak ke sana. Kalau lah dapat pergi...
            “Whoaaa... Semua luar negara. Tapi pasal apa tempat yang kau nak pergi ni semua rare punya tempat. Orang kalau nak honeymoon tak pergi la dekat tempat yang kau cakap ni.”
            “Ye ke? Betul ke tak ada yang honeymoon dekat sana? Mana kau tahu?”
            “Ye la. Orang kalau nak honeymoon biasanya pergi pulau macam Krabi ke, Bora Bora ke, Hawai ke. Tak pun pergi kota cinta macam Paris tu ke, Korea ke, London, New York, Turki. Haa... macam-macam pilihan aku bagi. Pilih je kau nak yang mana.”
            “Tapi pilihan kau tu mainstream sangat la Aini.” Kan dah selalu sangat orang pergi tempat tu semua.
            “Habis tu kau nak yang rare macam yang kau cakap tadi tu?” Aku angkat bahu tanda tak tahu. Kemudian Aini gelak lagi. “Kalau nak honeymoon kau pilih la tempat-tempat yang romantik dan private sikit Sa. Tempat yang kau cakapkan tadi tu kau ajak Abang Niyaz pergi lain kali saja. Nanti kau orang boleh buat backpack travel ke apa.”
            Pula. Bagus juga cadangan Aini tu. Tapi, nak ke Niyaz backpack travel dengan aku nanti? “Habis tu, tempat mana yang sesuai untuk aku honeymoon nanti?”
            Aini menyisip perlahan minuman dia. Dah cakap banyak dahaga pula. “Tempat-tempat yang aku cakap tadi la.”
            “Urm aku tak nak lah yang oversea.” Aku sengih je. Tak tetap pendirian betul.
            “Pula...” Aini tepuk dahi sendiri. “Habis tu, kau nak yang dalam Malaysia saja lah? Nak pulau ke apa?”
            “Aku nak pergi tempat sejuk. Tapi Cameron Highland dah selalu sangat aku pergi. Jangan cakap pasal Genting Highland. Sebab aku tak suka pergi sana. Kau tahu tak kawasan tanah tinggi yang mana paling best selain daripada dua highland tu tadi?”
            Aini diam memikir. “Aku rasa Kundasang is the perfect place for your honeymoon.” Kata Aini sambil memetik jari. Gaya dah macam orang baru selesaikan kes besar saja.
            “Kundasang, Sabah?”
            “Yes baby!” Jawab Aini dengan senang hati. “Kejap, aku cari info tentang Kundasang untuk kau.” Jari Aini bergerak laju di atas skrin telefon. Setelah jumpa apa yang dicari, Aini menghulurkan telefonnya kepada aku.
            “Cantik la Aini...”
            “Kan...”

            “Thanks buddy!” Aku memeluk Aini erat dan Aini turut membalas pelukan aku dengan senyuman yang tak lekang dari bibir. “You’re welcome pretty!” Akhirnya... We are so going for honeymoon baby!

2 comments:

  1. Replies
    1. yeay! tp yg ni bab last dekat blog...nanti kita update teaser dekat group fb je :)

      Delete