30 September 2015

Cinta Han & Nadia Bab 7

BAB 7

NADIA memandang keadaan sekeliling. Kelihatan Abang Kamal dan beberapa orang pekerjanya sedang mengecat dinding dan memasang lampu.
            “Dah nak siap dah bang?” Soal Nadia sambil berdiri di belakang Abang Kamal.
            “Eh Nad, bila sampai? Tak perasan pula abang.” Tong yang dipenuhi dengan cat dikesat dengan kain yang diselit di dalam poket belakang seluar.
            Nadia senyum. “Dari tadi lagi ha sampai. Abang khusyuk sangat buat kerja, mana nak perasan.”
            “Nad jalan macam orang bunian, tak ada bunyi langsung. Macam mana abang nak perasan.”
            “Bang, bunian-bunian jangan sebut. Meremang bang...” Bisik Nadia. Muka cuak gila.
            Abang Kamal gelak. Macam-macam betul perangai budak kecik ni. “Tak lama dah nak siap  bilik mengaji Nad ni. Hari ni in shaa Allah sempat siapkan lampu dan cat dinding ni semua. Esok dah boleh bawak masuk karpet. Nad nak letak karpet kan nanti?”
            “Kalau dalam perancangan memang Nad nak letak karpet je nanti. Abang rasa sesuai ke kalau Nad letak karpet?”
            “Kalau ikut abang, karpet tak sesuai sebenarnya. Sebab bilik ni kan macam tertutup, takut hapak pula baunya nanti. Abang rasa kalau guna laminate flooring lagi praktikal kot.”
            “Laminate flooring tu apa?”
            “Laminate flooring ni bentuk macam papan tapi bukan diperbuat daripada kayu asli. Papan kayu tiruan lah kiranya. Kelebihan guna laminate flooring ni, lebih mudah untuk dipasang dan kita boleh je tukar design atau warna yang kita nak bila-bila masa saja. Yang pasti lebih murah berbanding dengan lantai kayu asli. Lagi pula lantai macam ni mana ada memerangkap habuk yang macam karpet tu kan. So, dari segi kesihatan penggunaan laminate flooring ni lebih baik la berbanding karpet.”
            “Ooo... Abang boleh tolong pasangkan tak nanti?”
            “Hellooo... ini Abang Kamal lah, apa je yang abang tak boleh buat?” Abang Kamal angkat kening. Bangga dengan diri sendiri lah tu konon.
            “Berlagak!” Kutuk Nadia. Kemudian dia gelak.
Abang Kamal gelak sama. Dah biasa gurau kasar macam ni dengan Nadia. Abang Kamal kenal Nadia sejak dua tahun lepas sewaktu dia sedang renovate rumah emak kawan Nadia. Budak ni la yang mula tegur dia, minta nombor telefon. Ingatkan nak mengorat ke apa, rupanya sebagai persedian kalau-kalau dia memerlukan khidmat Abang Kamal ni nanti. Contoh macam yang sekarang ni la.
“Nanti Nad sediakan lah karpet kecil yang nipis untuk buat alas duduk orang nak mengaji nanti. Ke nak letak meja dengan kerusi je?”
“Tak nak lah bang. Nad nak buat yang macam kat surau. Duduk dalam bulatan ramai-ramai. Macam tu lagi seronok kot kalau nak belajar al-quran kan. Nanti nak beli rehal banyak-banyak, macam kat sekolah pondok. Best nya abang...” Nadia sengih.
Abang Kamal turut tersenyum. Bagus budak ni, tak ramai budak muda gigih nak buka kelas mengaji macam yang Nadia buat sekarang ni. Kelas mengaji utnuk orang dewasa pula tu.
“Kelas tu nanti campur muslimin muslimat ke?”
“Tak. Nad nak buka untuk yang permpuan je. Nanti dah kahwin Nad buka kelas mengaji untuk yang lelaki pula. Senang nanti suami boleh tolong uruskan.” Nadia kenyit mata kat Abang Kamal. Gedik nak kahwin dah agaknya budak ni.
“Habis tu, bila nya nak kahwin?”
“Lepas abang dengan Kak Yus la. Tak nak lah langkah bendul.” Nadia kenyit mata lagi. Saja je nak usik Abang Kamal. Kot lah Abang Kamal pun berkenan juga dengan Kak Yus.
“Eh, abang pula. Kami berdua tak ada kaitan pun dengan kamu Nad, tak ada nya nak langkah bendul segala.” Muka Abang Kamal bertukar merah. Eleh, malu lah tu.
“Kenapa muka merah? Malu ke bang? Malu tapi mahu kan...” Giat Nadia lagi sambil tersengih.
“Ish, mengusik orang je tahu budak ni...” Bebel Abang Kamal.
“Kad Nad!” Suara Yuni menjerit dari arah pintu sambil termengah-mengah.
“Yuni kenapa?”
“Ada orang nak jumpa Kak Nad. Hadoi, penat lah panjat tangga.” Yuni mengeluh sambil terduduk di depan pintu.
“Yang kamu panjat tangga sambil berlari tu kenapa? Lepas tu mula lah termengah-mengah.” Tegur Abang Kamal sambil bercekak pinggang.
Yuni sengih. “Alah abang ni, orang nak cepat lah. Kak Nad, cepat lah turun. Boyfriend akak dah tunggu lama dah tu.”
“Hah! Boyfriend?!” Nadia terkejut. Bila masa pula dia ada boyfriend? Tangan naik meggaru kepala yang tak gatal.
“Ooo, patut la cakap pasal kahwin tadi. Dah ada boyfriend rupanya.” Abang Kamal menggulum senyum. Dia yang dah ada calon, ada hati nak usik kita pula.
“Ish budak Yuni ni mengarut je lah bang. Dah lah, Nad nak turun dulu. Nak kenal juga siapa boyfriend Nad tu.”
“Yuni ikut!” Yuni bingkas bangun mengekor Nadia ke bawah.
“Sampaikan salam abang kat boyfriend Nad.” Usik Abang Kamal sambil tersengih.
Nadia hanya menjeling.

“YANG berdiri kat sana tu kak.” Bisik Yuni di sebelah.
            Nadia memandang dan melangkah ke arah kanan butik. Kelihatan seorang lelaki sedang berdiri sambil membelakangi Nadia. Tiba-tiba hati berdebar. Sekali pandang Nadia dah boleh agak siapa. Kenapa agaknya dia ke mari ye? Ada hal apa?
            “Assalamualaikum, boleh saya bantu?” Sapa Nadia perlahan. Suara pun macam nak tak nak saja keluar.
            Farhan pusing. Tanpa senyuman, dia menghulurkan sebijik kotak yang bersaiz kecil kepada Nadia.
            “Apa ni?” Soal Nadia pelik. Tiba-tiba hulur kotak ni dah kenapa? Kotak hadiah ke? Tapi kenapa tak ada rupa kotak hadiah langsung?
            “Tengoklah...” Hulur Farhan lagi. Dari tadi dia pegang kotak berat ni, tangan dah lenguh sebenarnya. Padahal boleh saja letak kat bawah, tapi sebab dia excited sangat nak bagi kotak ni kat Nadia, otak pun dah tak boleh nak proses dengan elok.
            Nadia menjenguk kepala ke dalam kotak. Huluran Farhan langsung tak disambut. Mana tahu prank ke apa.
            “Nad... ambil lah.” Seru Farhan lagi.
            Err, kenapa suara lembut sangat ni encik doktor. Bikin hati saya lemah je. Bisik Nadia nakal. Nadia buat tak tahu dengan kepala masih tejenguk-jenguk macam orang mengendap. Kotak tertutup  kalau jenguk sampai tercabut leher pun memang tak nampak apa la Nadia oiii...
            “Nad... berat ni. Ambil lah cepat.” Dari suara lembut terus berubah macam merungut. Mungkin Farhan sudah bosan dengan gelagat Nadia yang nampak ragu-ragu itu.
            Nadia menjeling. Terus dirampas kotak di tangan Farhan. Bukk... Kotak jatuh menghempap kaki Nadia. Nak marah punya pasal, kaki yang dapat sakit.
            “Ouch!!!” Nadia terduduk sambil menggosok kaki yang dihempap oleh kotak kecil tapi berat kepunyaan Farhan.
            Kalut, terus Farhan duduk melutut di hadapan Nadia.
            “Are you okay Nad?” Kaki Nadia cuba dipegang tapi teragak-agak. Entah sebab batasan agama yang melarang lelaki dan perempuan bersentuhan atau sebab dia takut Nadia marah.
            “No I’m not!” Balas Nadia geram. Mata memandang sekeliling. Nasib baik tak ada pelanggan dekat reading corner sekarang. Yuni, Hawa dan Kak Yus juga tidak kelihatan. Maknanya, yang ada sekarang hanya mereka berdua saja lah.
            “Itu lah, siapa suruh main rampas je kotak tu macam tu. Dah cakap tadi kan kotak tu berat.” Bebel Farhan tanpa sedar.
            Mata Nadia membulat. Tak sangka encik doktor beku macam ni tahu membebel juga.
            “Ooo, habis tu salah saya? Yang awak paksa saya suruh ambil kotak tu tak salah pula?”
            “Saya tak paksa okay, saya cakap je. Yang awak nak main rampas kotak macam tadi tu dah kenapa?” Balas Farhan bersahaja.
            “Dah awak asyik membebel cepat la, berat la, saya jadi geram tahu tak. Sebab tu la saya main rampas macam tu je. Mana lah saya tahu kotak tu betul-betul berat.”
            Farhan gelak. Eh, Farhan gelak? G. E. L. A. K. Like seriously?
            Mata Nadia berkelip-kelip memandang ke arah Farhan. Bukan lah tak pernah tengok Farhan gelak, tapi yang ni Farhan gelak sebab dia? Tak pernah tau Farhan gelak sebab dia macam ni. Never!
            Farhan petik jari. “Berangan?”
            Nadia yang seperti baru tersedar dari tidur terus menggeleng dan mencuba untuk bangun. Sakit di kaki masih ada tapi tak lah sakit sangat macam terseliuh ke apa. Rasa sengal macam tu je lah.
            Farhan hanya diam memerhati sambil turut berdiri di sisi Nadia. Kotak yang terhempap ke bawah tadi diletakkan di atas meja yang berdekatan.
            “Ada apa sebenarnya kat dalam kotak ni?” Tanya Nadia. Tangan pantas menyelongkar kotak Farhan itu.
            “Buku.” Jawab Farhan ringkas.
            “Buku apa?”
            “Buku ilmiah yang awak minta hari tu.”
            Erk?! Biar betul doktor ni. Doesn’t he notice that I’m just being sarcastic?
            Buku di dalam kotak dikeluarkan satu persatu. Semuanya buku yang berkaitan dengan perubatan.
            “Seriously doktor? Ini semua buku tentang perubatan la.”
            “Yela, buku ilmiah kan.”
            “Tapi, mana ada orang nak baca buku macam ni.”
            “Mana awak tahu?” Soal Farhan tak puas hati.
            “Customer saya, saya tahu lah apa yang mereka suka atau tidak. Buku-buku tebal macam ni confirm tak ada yang nak belek pun.” Jawab Nadia yakin. Kalau dah dia sendiri nak pegang pun malas, nak belek apa tah lagi.
            “Belum cuba belum tahu Nadia. Cuba awak letak kat atas rak sana, mana lah tahu nanti ada juga yang berkenan nak belek buku saya ni.” Dengan yakin juga Farhan berkata.
            Nadia mencebik. “Kerat jari la kalau ada yang nak belek. Lagi pun, butik saya ni bukannya perpustakaan, tempat para doktor mencari bahan.” Perli Nadia sehabis daya. Nak tengok respon encik doktor macam mana.
            “Tak payah nak perli sangat. Meh sini buku tu saya tolong awak susun.” Buku ditangan Nadia diambil dan disusun satu persatu di atas rak yang masih kosong.
            “Buat macam sendiri punya pula.” Bebel Nadia.
            “Alah, lima biji je itu pun nak berkira.” Farhan mencebik.
            “Nanti tak ada ruang pula saya nak letak novel saya.” Bebel Nadia lagi. Tak puas hati betul. Itu lah, gatal sangat suruh doktor tu derma buku ilmiah siapa suruh? Tapi dia bergurau je, tak sangka pula doktor ni serious. Doktor memang macam tu eh? Serious je manjang.
            “Ruang untuk buku ilmiah Cik Nadia, jangan nak berkira sangat.”
            “Tapi buku-buku ni semua doktor dah tak guna ke?”
            “Tak apa kalau saya nak guna nanti saya datang je lah kat sini.”
            “Eh, boleh pula macam tu. Tak menyusahkan ke?”
            “Boleh je, tak susah langsung. Ni asyik bercakap je, tak nak hidangkan saya air ke apa?”
            “Eh, ini butik lah. Bukan rumah nak hidang air segala.”
            “Kedekutnya Cik Nadia...” Farhan mencemik.
            Nadia ketawa. Dah comel pula doktor buat muka macam tu.
            “Tunggu kat sini kejap lah. Doktor nak air apa?”
            “Coffee please. Saya baru habis oncall sebenarnya, mengantuk tak hilang lagi. Karang takut mengantuk pula nak drive balik rumah.”
            “What?! Ya Allah doktor, buat apa lah susah-susah macam ni. Buku tu semua boleh je hantar lain kali.” Rungut Nadia.
Geram sebenarnya. Entah apa yang dikejarkan sangat sampaikan tak sempat nak balik berehat kat rumah. Tak lari pun butik dia ni ha. Bukan dia tak tahu keadaan doktor-doktor ni semua macam mana lepas habis oncall. Macam zombie. Diulang, macam zombie okay!
“Memang saya dah berniat nak hantar buku tu semua hari ni, itu yang saya terus datang ke mari.”
“Niat tu boleh batalkan apa. Lagi pun bukan doktor dah janji dengan saya nak hantar hari ni kan. Janji pun orang boleh mungkir tau sekarang.”
“Tapi saya bukan macam tu.”
Nadia terdiam. “Hurm tak apa lah, doktor tunggu kat sini kejap, saya ambilkan kopi. Kalau doktor nak baring dekat sofa tu pun boleh. Sementara tak ada customer ni.”
“Thanks Nad...” Farhan senyum senang hati. Dah lah comel, baik hati pula tu. Cuma degil sikit je.
“Don’t be...” Nadia senyum seikhlas hati.
“Ouh Nad...”
“Yes?”
“Stop calling me doctor. Han should be okay.”
Errr, Nadia kaget.
“Urm, okay Han. Tunggu kejap eh.”
Farhan angguk senang.
Han? Han?! Macam hun je bunyinya. Ala yang nama manja orang zaman sekarang guna tu la. Hun, honey. So, which one are you doctor Farhan? Han or hun? Nadia gelak sendiri di dalam hati. Berangang! Nadia dan berangan memang tak dapat dipisahkan.
Farhan memakukan pandangan ke arah Nadia. Tak sangka. Sungguh dia tak sangka. Unbelievable. Farhan yang tak banyak cakap boleh berubah bila dengan Nadia. Sanggup pula tahan mata semata-mata nak hantar buku. Tak percaya betul. Sejak bila jadi romantik macam ni Farhan? Romantik ke? Romantik la, bila sanggup lakukan apa saja untuk orang tersayang.
Farhan sayang Nadia? Ye, Farhan sayang Nadia. Ouh hati, sangat sukar untuk dimengertikan. Sekelip mata boleh jatuh cinta dan walau sudah lama tidak berjumpa masih ada rasa yang sama. Sekarang dah sayang pula. Sungguh Farhan bahagia.
           
           




            

29 September 2015

Cinta Han & Nadia Bab 6

KIRAH menarik kerusi di sebelah Nadia. Selesai membuat penghantaran kek di kawasan taman berdekatan dengan rumah Nadia, terus keretanya itu dipecut ke sini. Sudah lama tak berjumpa, rindu pula rasanya.
            “Kau apa khabar mak cik? Lama tak jumpa kau. Rindu...” Kirah memeluk bahu Nadia sambil mulut memuncung nak cium pipi kawannya itu.
            “Mengada kau.” Bahu Kirah ditolak. Ketawa mengekek kawan dia tu.
            “Mama mana?”
            “Pergi kelas mengaji.”
            “Adik dengan Kak Lara?”
            “Adik ada discussion kat library, Kak Lara balik rumah mertua.”
            “Kau seorang je lah ni? Patut la sunyi. Weh, habis tu butik?”
            “Kak Yus tolong jagakan. Hari ni aku cuti.” Jawab Nadia malas.
            “Amboi, seronok kau kan. Mentang-mentang lah butik tu kau yang punyaaa...” kirah tiru gaya jin dalam cerita Ahmad Albab.
            Nadia gelak. “Ngok lah kau.” Bahu Kirah ditolak perlahan. “Aku dah lama tak cuti tau, kasi can la.”
            “Ye la hari ni aku bagi kau cuti.”
            “Eleh, macam aku kena isi borang cuti dengan kau pula kan.” Kirah gelak. Nak gurau pun tak boleh.
            “So kau apa cerita sekarang? Ada sesuatu yang kau nak share dengan aku?”
            “Kau ni, macam tahu je aku ada masalah.”
            “Kau ada masalah ke babe? Masalah apa? Butik?” Soal Kirah serious.
            Nadia geleng.
            “Habis tu? Kau tak sihat ke babe?” Tangan dileptakkan di atas dahi Nadia untuk merasa suhu. Biasa je.
            “Aku ada masalah hati dan perasaan Kirah.” Jawab Nadia perlahan. Entah lah, lepas hari yang Seri datang ke butik tu, semangat dia erus jatuh merudum. Hampir seminggu dia macam tu, akhirnya Kak Yus suruh dia bercuti sehari dua.
            Kirah mengeluh perlahan. “Pasal yang dua tahun lepas tu ke?”
            Nadia angguk.
            “Kenapa?”
            “Aku dah jumpa dia.”
            Mata Kirah membulat. “Kau cari dia ke babe? Kau cari kat mana? Macam mana boleh jumpa?”
            “Aku tak cari, aku terjumpa.”
            “Okay enough with cerita sekerat-sekerat macam ni. Cuba cerita dari awal sampai habis.”
            Nadia mula bercerita dari awal macam mana dia terjumpa dengan Farhan dekat mall sampai lah Seri dan Farhan datang ke butik dia minggu lepas. Satu pun tak ada yang tertinggal.
            “Tapi dia dah ada kekasih Kirah. Itu yang buat hati aku rasa macam nak pecah.”
            “Kau pasti Seri tu kekasih dia?”
            “Entah, aku tak tahu.” Nadia angkat bahu.
            “Tengok, kau sendiri pun tak pasti kan. Yang kalut sangat nak pecah hati tu dah kenapa?” Kirah bercakap macam orang tak ada perasaan. Tapi apa nak heran, Kirah memang macam tu pun orangnya.
            “Cuba kau bayangkan, orang yang kau tunggu, orang yang kau cari, orang yang kau rindu dalam diam muncul depan kau dengan seorang perempuan yang boleh dianggap sebagai kawan, kekasih, tunang atau pun isteri. Apa yang kau rasa masa tu?”
            “Aku akan rasa teruja sebab dah jumpa balik dengan dia.” Jawab Kirah tenang.
            ‘Kau tak rasa sedih? Frust ke?”
            “Tak...”
            “Sikit pun tak?”
            Kirah geleng.
            “Kenapa?”
            “Kenapa perlu aku rasa sedih atau frust? Sebab dia muncul depan aku dengan seorang perempuan?”
            Nadia angguk.
            “Itu lah masalah kau yang paling besar. Suka buat assumption tanpa bertanya atau mendapatkan penjelasan terlebih dahulu. Kau sepatutnya tanya Seri tu siapa dengan dia. Tak pun kalau kau segan nak tanya Farhan directly, kau boleh tanya Seri. Aku rasa Seri dengan gembiranya akan jawab soalan kau tu.”
            Nadia diam. Betul cakap Kirah tu, dia sepatutnya tanya Farhan atau Seri apa hubungan mereka yang sebenarnya. Bukan sibuk nak buat assumption sampai menyakitkan hati sendiri macam ni.
            “What should I do now Kirah?”
            “Call Farhan, tanya dia sendiri.”
            “Gila.” Kirah gelak.
            “Tak lah. Just wait for the right moment to ask about this again.”
            Nadia mengeluh. Bila agaknya the right moment tu akan tiba. Nampaknya hati dia terpaksa memendam rasa lagi lah.
            “Aku tak sangka tau Nad.”
            “Tak sangka apa?”
            “Tak sangka kau boleh setia tunggu dia macam ni. Padahal kau tak pernah ada apa-apa hubungan pun dengan dia. Sekadar kakak kepada bekas pesakit dia. Tak menjamin apa-apa pun Nad.”
            Nadia senyum. Pandangan diluruskan ke hadapan. Dia pernah bercinta, sekali. Masa zaman universiti dulu. Sayang betul kat kekasih dia masa tu. Dia bukan jenis yang suka melayan. Nak berkasih dengan dia dulu punya lah payah sampaikan bekas kekasih dia terpaksa minta bantuan rakan sebilik dia untuk pujuk Nadia supaya menerima cintanya.
            Nadia kalau bercinta bukan untuk main-main, dia nak sampai ke jinjang pelamin. Sebab itu dia susah nak sukakan orang. Jenis yang tak bersungguh memang dia buat tak tahu saja. Yang senang nak dapat langsung dia tak pandang. Memilih untuk kebahagiaan dia juga, bukan sebab mengada-ngada.
            Tapi, dalam dia memilih dapat yang tak setia juga. Dia sibuk bertungkus lumus nak habiskan pengajian, sang kekasih sibuk bertungkus lumus mengorat permpuan lain. Serik, sungguh dia serik. Selepas kejadian itu dia nekad memang dia tak akan pilih lelaki yang senang nak dapat sebagai calon suami.
Sehingga lah dia berjumpa dengan Farhan. Seorang yang konon tak endah tentang kewujudan dia tapi dalam diam asyik curi pandang. Konon jual mahal. Yang jenis macam tu lah yang buat dia jatuh hati, sampai sekarang.
“Aku pun tak faham dengan hati aku sendiri Kirah.”
“Macam mana kalau kau tak jumpa dia. Tak kan lah kau nak tunggu dia sampai bila-bila.”
Nadia pandang wajah kirah yang masih setia di sebelah. Wajah ingin tahu Kirah sangat mencuit hati. Mak cik ni kalau serious sangat macam kelakar pula rasa.
“Kau kenapa gelak?”
“Jangan serious sangat Kirah, lucu pula aku tengok.”
“Kau dah kenapa?” Kirah tolak bahu Nadia. Akhirnya dia turut gelak sama.
‘Kau tak jawab lagi soalan aku Nad.”
Nadia luruskan pandangan. “Aku akan cuba buka hati aku untuk orang lain.”
“Macam tu je?” Soal Kirah tak percaya.
Nadia senyum. “If only he can make me fall in love just like how Farhan did to me.”
“Perghhh... deep gila.”
Nadia ketawa. “Aku serious kau main-main.”
“Aku serious la wei... betul ni, deep gila. Tapi, akan ada ke orang yang sama  dalam dunia ni? Maksud aku,  macam yang kau nak tu la. Orang yang boleh buat macam yang Farhan buat kat kau. Eh, apa yang aku merepek ni.” Kirah ketuk kepala sendiri.
“Entah lah Kirah, aku pun tak pasti.”
“Tak apa lah Nad, kalau ada jodoh, jodoh pasti bertemu.” Kirah menepuk perlahan bahu Nadia.
“Afgan sangat lah kau Kirah.”
“Penyanyi pojaan hati aku kot.” Kirah gelak. Minat betul dia kat Afgan.
“Banyak lah kau punya pojaan hati. Jom masuk dalam, boleh minum sambil borak.” Nadia bangun dan menarik tangan Kirah untuk masuk ke dalam rumah.
“Thorbaik punya kawan, dekat sejam aku kat sini sekarang baru nak ajak minum.”
Nadia sengih.

SEHARIAN terkurung dalam dewan bedah adalah sesuatu yang sangat memenatkan. Nak makan dan minum pun tak sempat, apa tah lagi nak berehat. Tetapi yang penting dia puas. Lebih-lebih lagi bila semua pembedahan berjalan dengan lancar. Memang ini jalan yang dia pilih dan dia bersyukur tuhan memudahkan segalanya.
            Kereta diperlahankan sewaktu memasuki perkarangan rumah. Terdapat sebuah kereta yang tidak di kenali di parkir di sebelah kereta daddynya. Beg galas disangkut di bahu kanan. Farhan melangkah cermat ke arah pintu utama. Kedengaran suara Tuan Umar dan Puan Maria sedang berbual dengan tetamu.
            “Assalamualaikum.” Salam diberi tanda hormat. Sudah menjadi kebiasaan ketika memasuki rumah walaupun sewaktu tiada orang.
            “Waalaikumussalam. Baru balik along?” Tanya Tuan Umar sambil melambai tangan ke arah Farhan supaya datang ke ruang tamu tempat Tuan Umar dan Puan Maria bersembang dengan tetamu.
            “Ye daddy.”
            “Along, ni kenalkan Uncle Syed dengan Auntie Nora.” Farhan bersalam dengan Uncle Syed dan hanya menggangukkan kepala kepada Auntie Nora.
            “Along duduk kejap nak. Ada perkara yang kami semua nak bincang dengan along.”
            “Perkara apa daddy?” Soal Farhan sambil memandang satu persatu wajah di hadapannya.
            Farhan mengambil tempat di sebelah Tuan Umar. Wajah Uncle Syed kelihatan biasa-biasa saja tapi wajah Auntie Nora kelihatan agak serious. Wajah mommynya pula kelihatan serba salah.
            “Daddy nak tanya ni, betul ke along keluar dengan Seri minggu lepas?”
            Farhan angguk tanpa ragu.
            “Sudah dua kali Farhan keluar dengan anak auntie tapi kenapa Farhan tak setuju bila kami nak satukan Farhan dengan Seri. Apa yang cuba Farhan lakukan sebenarnya?”
            Dahi Farhan berkerut. Apa kes pula ni? Tiba-tiba saja.
            “Nora, cuba bawa bertenang sikit.” Tegur Uncle Syed.
Auntie Nora mendengus. Tak puas hati bila suaminya masih bertenang.
“Kami keluar sebagai kawan auntie.”
“Sebagai kawan? Kenapa sekarang baru nak berkawan? Kenapa bukan dari dulu lagi?” Serang Auntie Nora lagi.
Ya Allah, mengucap Farhan dalam hati.
“Salah ke kalau kami nak berkawan auntie?” Soal Farhan berani.
“Suruh kahwin tak nak, berkawan nak pula.” Auntie Nora menyindir.
Uncle Syed menggeleng kepala mendengar bicara isterinya. Kenapa la nak besarkan perkara remeh macam ni. Kalau ikutkan hati tak nak dia ikut isteri dia ke mari semata-mata untuk mengeruhkan keadaan macam ni. Tapi isterinya tak pernah berputus asa untuk menarik dia ke mari.
Farhan berdehem perlahan. Wajah mommy dan daddynya yang hanya diam dari tadi dipandang satu persatu.
“Maaf kalau saya salah auntie, uncle. Tapi saya memang ikhlas berkawan dengan Seri. Kenapa saya tak nak kahwin dengan Seri? Sebab Seri dah ada pilihan hati dia sendiri dan saya tak sanggup nak menghancurkan kebahagian Seri. Jujur saya cakap, saya juga tak ada perasaan terhadap Seri.”
“Alasan... Perasaan boleh dipupuk selepas kahwin Farhan.”
“Tapi kalau hanya saya yang cuba memupuk perasaan itu sedangkan Seri masih mencintai kekasihnya pun tak boleh juga auntie. This relationship is not going to work.”
“Ouh jadi sekarang kamu nak salahkan anak auntie sebab dia dah ada kekasih. Macam tu?”
“Tak auntie, jangan salah faham.”
“Apa yang auntie salah faham? Cakap!” Marah Auntie Nora makin tidak dapat dibendung.
“Nora, cuba bawa bertenang. Jangan nak memanipulasikan kata-kata Farhan tu pula. Abang rasa semua dah jelas sekarang. Farhan dan Seri dua-dua tak setuju dengan cadangan awak tu, jadi kita tak boleh paksa. Cuba terima kenyataan Nora.”
“Tapi saya tak nak Seri kahwin dengan budak tu abang.”
“Maaf kalau saya mencelah Nora. Anak-anak kita ada hak untuk memilih pasangan hidup mereka. Kita hanya layak untuk memberi nasihat terhadap pilihan mereka. Kita tak boleh nak paksa mereka terima pilihan kita. Kecuali pilihan mereka itu boleh memudaratkan kehidupan mereka kelak. Dan disini saya tak nampak apa yang kurangnya dengan pilihan Seri itu.”
Auntie Nora terdiam. Tak tahan rasanya telinga dia mendengar anaknya dimarahi tanpa sebab yang munasabah. Semua kata-kata Nora langsung tidak masuk akal. Kalau dilihat dari satu segi ianya hanya lah sekadar untuk meluahkan rasa tidak puas hatinya kerana Seri lebih memilih untuk berkahwin dengan kekasih yang bekerja di luar Malaysia.
“Auntie cuba lah untuk terima pilihan Seri tu. Kesian Seri. Dia sudah jumpa calon yang sesuai, yang boleh membahagiakan dia. Kenapa harus kita sekat kebahagiaan yang dia cari. Saya juga sudah jumpa kebahagian yang saya cari. Jadi, berilah kami peluang untuk mengecap kabahgian kami.” Tutur Farhan tenang.
Puan Maria yang hanya diam dari tadi terus angkat kepala. “Along dah jumpa calon menantu mummy?” Soal Puan Maria dengan nada teruja.
Farhan angguk sambi tersenyum. Along dah jumpa calon menantu yang sesuai untuk mummy tapi along tak tahu sama ada dia sudi terima along atau tidak. Kata Farhan dalam hati.
Auntie Nora menjeling Puan Maria yang kelihatan gembira di sebelah. Kawan dia ni langsung tak menyokong rancangan dia. Seronok lagi ada bila anak bujang dia dah ada calon.
“Jom lah balik abang.” Autie Nora bergegas bangun dan keluar dari rumah Tuan Umar dan Puan Maria tanpa memandang ke arah tuan rumah.
Uncle Syed geleng kepala lagi. Malu betul dia dengan tingkah laku dan kata-kata Auntie Nora. Langsung tak tahu nak hormat tuan rumah.
“Saya minta diri dululah ye Umar. Maaf diatas segala tutur kata dan perbuatan isteri saya Umar, Maria.” Uncle Syed menunduk ke arah Puan Maria.
“Tak apa lah Syed, Nora masih marah lagi tu. Hati-hati memandu nanti.” Tuan Umar menepuk perlahan bahu Uncle Syed.
“Ye lah. Uncle minta maaf ye Farhan.” Sempat Uncle Syed memohon maaf sewaktu bersalam dengan Farhan.
“Tak ada apa yang perlu dimaafkan uncle.” Balas Farhan sopan. Uncle Syed senyum dan berlalu meninggalkan ruang tamu itu.
Puan Maria mengeluh perlahan. “Kenapa lah Nora boleh jadi seorang yang suka mendesak macam tu.” Kesal pula rasanya ada kawan macam tu.
“Sudah lah Mar, tak baik mengeluh macam tu. Emosi dia sedang terganggu agaknya tu. Biarkan lah dia.”
Puan Maria memandang ke arah Farhan yang duduk bersandar di sofa.
“Kesian anak mummy. Tak pasal kena marah. Penat balik kerja pun tak hilang lagi, dah kena marah.”
Farhan senyum. “Along okay lah mummy. Setakat kena marah, kena bebel dengan Auntie Nora macam tu, tak ada masalah lah.”
Tuan Umar tersenyum senang mendengar kata-kata anaknya itu.
“Habis tu, bila nak kenalkan calon isteri along dengan kami?” Soal Tuan Umar.
“Haah along, mummy dah tak sabar nak berkenalan dengan bakal menantu mummy ni.” Puan Maria sudah menyelit di tengah sofa di antar Farhan dan Tuan Umar. Dengar je suaminya sebut pasal calon isteri along, terus dia rasa teruja.
Farhan menggaru kepala yang tak gatal.
“Soon mummy, soon...” Jawab Farhan ringkas sebelum bangun meninggalkan mummy dan daddynya bersendirian di ruang tamu. Jumpa baru dua kali, bercakap pun dua tiga kerat je. Macam mana nak bawa balik jumpa mummy dengan daddy?
Puan Maria tercengan. Tuan Umar ketawa lepas melihat tingkah anak sulungnya yang cuba menyelamatkan diri dari diserang oleh soalan-soalan bonus mummy nya. Farhan... Farhan... macam-macam lah.


28 September 2015

Cinta Han & Nadia Bab 5

BAB 5

JARUM jam sudah menginjak ke pukul lima petang. Farhan melangkah ke arah kereta yang di parkir di bahagian belakang kantin. Tangan masih sibuk membelek telefon pintar. Bukan sibuk update status kat Facebook atau scroll naik turun Instagram, Farhan mana ada semua itu dia kan anti sosial.
            “Han...” Tegur Haziq yang kebetulan lalu di kawasan itu juga.
            “Eh Haziq. Nak balik ke?” Telefon dimasukkan ke dalam poket seluar. Beg galas yang hampir melurut jatuh di bahu kiri ditarik ke atas.
            “Haah. Kau pun nak balik juga ke?”
            “Yup, dah sampai masa balik buat apa lepak kat sini kan.” Jawab Farhan sambil tergelak.
            “Minum dulu jom.”
            “Kat mana?”
            “Mamak kat belakang hospital ni je.”
            Farhan menilik jam di tangan kanan. “Urm boleh juga.”
            “Kita keluar ikut pintu belakang sana je lah Han. Kereta tinggal kat sini je, dah tak payah susah-susah nak cari parking lagi dah.”
            “Doktor Farhan!”
            Belum sempat Farhan menjawab, ada suara yang memanggil dari belakang.
            “Eh Seri. Dari mana?”
            Seri tersenyum senang sambil berjalan ke arah Farhan dan Haziq.
            “Melawat kawan baru dapat baby. Han dah habis kerja ke?”
            “Haah, nak keluar minum dengan kawan kejap. Oh ya Seri, ni kenalkan collegue Han, Haziq. Haziq meh aku kenalkan dengan anak kawan mommy, Seri.”
            Seri dan Haziq berbalas senyuman.
            “Eh okay lah, Seri nak gerak dulu.”
            “Dah nak balik ke?” Soal Farhan.
            “Tak, nak singgah butik Nadia jap. Dah janji nak singgah butik dia hari ni, kalau tak datang karang kesian pula Nadia tunggu Seri.”
            “Butik Nadia?” Tiba-tiba Farhan berdebar.
            “Ya Nadia, kakak patient Han hari tu. Remember?”
            “Ouh ya ya...” Farhan terangguk-angguk. Haziq di sebelah hanya diam memerhati.
            “Urm Ziq, kita minum lain kali boleh?”
            Haziq buat muka pelik. “Kenapa pula?”
            “Aku nak temankan Seri.” Jawab Farhan tanpa selindung.
            Seri yang mendengar terkejut. “Eh tak apa lah, Seri boleh pergi sendiri.”
            “Tak apa Han temankan Seri ye.”
            “Tapi...” Seri pandang Haziq. Rasa serba salah pula. Bukan niat dia nak kacau plan mereka bila dia menyapa Farhan tadi.
            “ It’s okay Seri. Aku balik dulu lah kalau macam tu Han, tapi kau kena belanja aku nanti.”
            “Okay bro no hal.” Farhan senyum sambil menepuk perlahan bahu Haziq. Nasib baik kawan dia yang seorang ni sangat memahami.
            Haziq mula melangkah meninggalkan Farhan dan Seri. Kenapa macam pelik saja dia tengok Farhan hari ini. Adakah kerana Seri atau... Nadia...
            “Jom Seri.”
            “Urm kita nak naik kereta masing-masing ke macam mana ni? Han tahu tak butik Nadia kat mana?”
            Farhan geleng.
            “So?”
            “Han tumpang kereta Seri boleh?”
            “Kereta Han?”
            “Tinggal kat sini je.”
            “Tak apa ke?” Seri memandang sekeliling. Takut juga kalau-kalau berlaku sesuatu yang tidak diingini.
            “Tak apa, kawasan ni selamat.”
            “Nak pergi kerja pagi esok macam mana? Nak Seri hantarkan?”
            “Nanti Han minta tolong achik hantarkan. Tak nak lah susahkan Seri.” Farhan tersenyum malu.
Nak balik nanti pun terpaksa susahkan Seri tolong hantarkan, tak kan lah nak minta tolong Seri hantarkan dia ke tempat kerja pula. Kalau nak kira memang lah dia segan sebab terpaksa menyusahkan Seri macam ni, tapi dia tak nak lepaskan peluang untuk berjumpa dengan Nadia. Tak akan!
            “Okay lah kalau macam tu. Jom.” Seri mula melangkah ke arah keretanya yang diparkir tidak jauh dari kawasan parkir kereta Farhan.

“KAK Nad tak nak balik lagi ke?” Tanya Yuni yang sedang bersiap untuk pulang. Jarum jam sudah menunjukkan pukul enam lima belas minit petang. Selalunya pukul enam Kak Nad dia ni dah siap-siap nak balik dah. Hari ni selamba je duduk kat cookies corner sambil makan biskut cicah air kopi.
            “Kak Nad tunggu kawan kejap.”
            “Kawan yang mana?”
            “Kawan baru Kak Nad.”
            “Haa pakwe ek...” Usik Hawa yang baru keluar dari bilik belakang.
            “Kawan perempuan cik adik, pakwe apa nya.” Jawab Nadia selamba sambil meneruskan aktiviti makan biskut cicah kopi. Macam orang tak pernah makan dah gayanya.
            “Ooo... ingatkan kawan lelaki. Kami dah tak jadi nak balik dah tadi kan Hawa kan.”
            “Haah, teringin juga nak tengok pakwe bos kita ni.” Hawa gelak. Seronok betul kalau dapat usik Kak Nad.
            “Tak payah nak teringin sangat lah. Kalau Kak Nad ada pakwe, awal-awal lagi Kak Nad dah tunjuk kat you all berdua tau.” Air kopi dihirup perlahan.
            “Kiranya kami ni orang penting juga lah ya dalam hidup Kak Nad?” Tanya Yuni yang sedang tersengih. Bangga la tu kot.
            “Penting laa... kalau tak ada Yuni dengan Hawa, siapa yang nak tolong Kak Nad dan Kak Yus kat kedai ni.”
            “Ceh, penting sebab tu je.” Hawa menjuih bibir.
            Nadia tergelak. “Bersyukur Hawa, bersyukur...”
            Yuni dan Hawa ketawa. “Kami balik dulu ye Kak Nad. Jaga diri.” Tangan Nadia disalami.
            “Hawa dan Yuni pun jaga diri juga tau. Balik rumah, jangan nak melencong ke tempat lain.”
            “Yes bos!” Hawa dan Yuni berlalu meninggalkan Nadia sendirian.
            Nadia mengeluarkan telefon dari poket seluar dan nombor telefon Puan Azura didail. Tak lama kemuadian kedengaran suara mamanya memberi salam.
            “Waalaikumussalam ma. Mama hari ni Nad balik lewat sikit tau.”
            “Kenapa?”
            “Kawan Nad nak datang butik. Tengah tunggu dia lah ni.”
            “Kawan lelaki ke permpuan sayang?”
            “Kawan perempuan mama, nama dia Seri.”
            “Ouh, bukan bakal menantu mama lah ye?” Kedengaran Puan Azura ketawa.
            “Ma! Mengarut la mama ni.”
            “Mana lah tahu kot anak mama tengah dating kat butik ke.”
            “Tak ada maknanya je lah ma...”
            Ting! Kedengaran pintu ditolak dari luar. Nadia pusing. Seri melangkah ke dalam butik sambil tesenyum ke arah Nadia.
            “Ma, got to go now. Kawan Nad dah sampai.”
            “Kirim salam kat kawan Nad nanti and you, take care of yourself okay.”
            “Okay ma, bye love you.” Klik talian diputuskan.
SERI memeluk Nadia kemas. Kekok juga rasanya bila tiba-tiba sahaj dipeluk oleh Seri macam ni. Perlahan tangan Nadia membalas pelukan Seri.
            “Sorry Nadia for makes you waiting for so long.”
Seri rasa bersalah sangat. Tak sangka pula mereka boleh tersangkut dalam kesesakan lalu lintas akibat kemalangan selepas keluar dari kawasan hospital itu tadi.
“It’s okay lah Seri, tak lama mana pun Nadia kena tunggu.”
“Sepatutnya Seri datang hari minggu je, tapi itu lah macam gedik pula nak datang hari ni sampai terpaksa menyusahkan Nadia kena tunggu lama macam ni.”
Nadia ketawa. Ada pula rasa gedik nak datang butik dia.
“So, ini lah Butik Nad’s Closet?”
Nadia angguk.
“Cantiknya... Dengan susun atur perabot yang minimalis macam ni, Seri suka sangat Nadia.”
“Dari tadi asyik Nadia je. Just call me Nad, lebih mesra.”
“Okay Nad.” Seri kenyit mata. Nakal!
Ting! Sekali lagi bunyi pintu dibuka dari luar. Ada customer ke? Kalau tak silap dia dah letak tanda close kat pintu tadi.
“Have you finish with your discussion Han?” Soal Seri.
Han? Doktor Han? Nadia tercengang.
“Ouh Nad, tak apa kan Seri bawa Han datang sekali?”
Nadia kaget. Tak kan nak cakap tak boleh pula. Farhan dipandang atas bawah. Masih berkemeja dan lengan dilipat hingga siku.
“Tak ada masalah Seri.” Senyum  cuba diukir dan dia rasa ini lah senyuman yang paling hodoh.
Nadia pandang Farhan dan Farhan tunduk hormat. Muka stone tak ada perasaan. Macam mana la Seri boleh kenal dengan lelaki stone macam ni dan macam mana lah aku boleh tersuka lelaki stone macam Doktor Han ni. Kutuk Nadia dalam hati.
“Eh jom lah kita duduk kat sana. Asyik berdiri je, lenguh pula kaki tu nanti.” Seri dan Farhan dibawa ke arah meja dan sofa yang terletak di sebelah tingkap berhadapan dengan rak novel.
“Ini reading section ke Nad?”
 Soal Seri sambil melabuhkan duduk di atas sofa yang disediakan. Farhan pula masih berdiri sambil meneliti satu persatu novel yang elok tersusun di atas rak yang disediakan. Dah macam pengawas perpustakaan pula gayanya.
“Ye kat sini reading section. Yang kat sebelah sana clothing side dan kat hujung kaunter sana cookies and coffee corner.” Terang Nadia satu persatu.
“Macam mana Nad boleh terfikir untuk buka butik?”
Nadia senyum. “Kalau Seri nak tahu, sebelum nuka butik ni Nad buat online business tapi dropship saja lah sebab modal memang tak ada. Dalam dua tahun juga Nad buat online business dan dah macam-macam benda Nad jual. Asal ada peluang je Nad grab. Lepas tu bila rasa macam duit simpanan dah cukup, Nad cuba buat business sendiri. Dengan bantuan kewangan dan khidmat nasihat daripada mama dan Kak Lara, akhirnya Nad buat keputusan untuk buka butik ni.”
“I’m so impressed with you Nad. Muda-muda macam ni dah ada butik sendiri. cantik pula tu. Hiasan kat dalam butik ni Nad design sendiri ke?”
“Yup, dengan bantuan Kak Yus dan pekerja Nad yang lain.”
“Kak Yus tu siapa?”
Banyak tanya pula Seri ni. Tapi Nadia suka. Rasa macam lagi rapat bila bersoal jawab macam ni.
“Kak Yus senior Nad masa kat universiti. Dan Kak Yus lah orang yang banyak membantu Nad di awal penubuhan butik ni.”
Seri angguk. “Mesti best kan kalau boleh lepak kat sini lama-lama. Buat macam butik sendiri.” Seri tergelak dengan kata-kata sendiri.
“Boleh je Seri. Nanti datang lah, anytime you want.”
“Betul ni?” Soal Seri. Teruja betul bila dengar Nadia cakap macam tu.
“Serious lah...” Jawab Nadia senang.
“Semua novel cinta. Tak ada buku ilmiah ke?” Suara dari belakang menyoal.
Nadia terdiam.
“Han...” Tegur Seri. Risau pula Nadia terasa dengan soalan Farhan yang tiba-tiba itu.
“Tak ada doktor. Kalau doktor sudi boleh lah dermakan buku ilmiah doktor tu untuk diletakkan kat sini.” Jawab Nadia sinis. Tu tak ada lain, nak kondem peminat novel lah tu.
“Boleh. Nanti saya hantarkan buku-buku tu kat sini.” Farhan melangkah ke arah Nadia dan Seri lalu duduk berhadapan dengan Seri.
Erk... “Urm Seri dengan doktor duduk lah dulu ye, saya ambilkan kopi.”
“Tak payah la susah-susah Nad, kami sekejap je ni.”
“Tak susah pun Seri, semuanya dah sedia kat kaunter tu.”
Nadia bergerak ke arah hujung kaunter. Kopi diisi cermat ke dalam mug sambil matanya mencuri pandang ke arah Seri dan Farhan. Seronok betul dia orang bersembang. Banyak cakap pula Farhan tu dengan Seri ye. Ah, apa nak pelik, mereka kan pasangan kekasih mesti lah banyak cakap. Kalau diam je bercinta apa macam tu kan.
“Jemput minum.” Dua biji mug dan sepiring biskut diletakkan di atas meja.
“Sedapnya Nad, buat sendiri ke?” Soal Seri. Sekeping lagi biskut dicapai.
“Kak Yus yang buat. Nad tolong makan je.”
“Balik lambat ni suami tak marah ke?” Soal Farhan tiba-tiba.
“Belum kahwin.” Jawab Nadia sepatah. Di buang jauh rasa pelik dengan soalan Farhan yang tiba-tiba itu.
“Tunang tak jemput?” Soal Farhan lagi.
Nadia cuba berlagak tenang. “Tak ada tunang.”
“Boyfriend tak temankan ke?”
Okay that’s it. Kenapa dengan Farhan ni sebenarnya?
“Doktor nak tahu saya dah berpunya atau belum sebenarnya kan?” Soal Nadia berterus terang. Malas nak corner lipat baring lagi dah. Yang Seri ni pula tak pelik ke pakwe dia asyik tanya soalan personal macam ni. Boleh pula dia bantai makan biskut sampai licin.
Farhan berdehem perlahan. Mug disua ke bibir lalu kopi dihirup perlahan. Riak muka tak bersalah langsung.
Nadia memandang ke arah Seri yang masih belum berhenti mengunyah. Perasan yang dirinya sendang dipandang Seri tersengih.
“Sorry Nadia, biskut ni sedap sangat.”
Yes, biskut ni memang sedap tapi tidak lah sanggup dia nak habiskan semuanya. Tapi, disebabkan terlalu terkejut dengan tembakan soalan Farhan terhadap Nadia, terus tangan dia mencapai biskut tanpa henti. Konon nak buat tak tahu dengan soalan-soalan Farhan tu. Padahal dalam kepala ni macam-macam dah dia fikir. Apa ke pelik sangat perangai Farhan hari ini.

Setelah hampir satu jam Seri dan Farhan berada di butik Nadia, mereka mula bergerak pulang. Seri akan menghantar Farhan pulang terlebih dahulu.
            “You like her, don’t you?” Seri memulakan perbualan.
            “Pardon?”
            “Don’t try to hide it from me Han. I knew it at the first place bila Han tiba-tiba nak ikut Seri ke butik Nadia.”
            Farhan gelak. “Stop talking nonsense Seri.”
            “I speak the truth Han. Seri tahu Han suka Nadia cuma Seri tak pasti betul atau tidak. But then when you kept asking about suami, tunang, boyfriendand so on, there you go man! Han cuba nak korek rahsia sama ada Nadia dah berpunya atau belum kan?” Serkap jarang Seri mengena dan dia tahu itu. Sebab tu senyuman tak pernah lekang dari bibir Seri sejak dia masuk ke dalam kereta tadi.
            “You are talking too much young lady.” Farhan mendengus perlahan. Am I being too obvious? Soal Farhan dalam hati. Tak, Seri tak boleh tahu tentang perasaan dia terhadap Nadia. Not yet!
            “Mengelat eh...” Usik Seri nakal. Farhan malu lah tu.
            Farhan menggeleng perlahan sambil membuang pandang ke arah luar kereta.
            “Tak apa. Seri tunggu kad wangi daripada Farhan dan Nadia.”
            “Seri!”

            Seri ketawa lepas. Dia tak akan paksa Farhan untuk bercerita tentang hati dan perasan dia terhadap Nadia. Lagi pun dia bukan siapa-siapa dengan Farhan. Berkawan pun sebab mama dan mommy Farhan je. So, she have no right to korek rahsia soal hati dan perasaan Farhan.